Böcker jag läst #2

Häromdagen skrev jag ett inlägg om böcker jag läst de senaste månaderna. Ni hittar det genom att klicka HÄR. Nu kommer part 2. 
 
1. Baby Jane - Sofi Oksanen
Såg framemot att läsa denna bok, ville verkligen veta hur Sofi Oksanen skriver sina böcker. Men lite besviken blev jag dock när jag började. Inte alls som jag hade tänkt mig. Den handlar om ett lesbiskt par som lever sitt liv nere i Helsingfors. Båda två lider av depression och panikångest. Genom bokens gång händer det fler och fler saker och allt som varit på oklart faller på plats. 
 
Ger boken 2/5 nyckelpigor pågrund av att det var inte precis som jag tänkt mig. Lite flummig ibland också.
 
2. Gone Girl - Gillian Flynn
Hade inte hört talas om denna bok förrän filmen kom på bio. Men jag tänkte att jag måste nog läsa boken förrän jag ser filmen. Och hjälp. Jag vill verkligen rekommendera denna bok. Eller varför inte se filmen. Boken handlar om Nick och Amy som levt tillsammans i 5 år, de har allt och är lyckliga. På deras 5 års bröllopsdag försvinner Amy och kan inte hittas någonstans. Alla bevis leder till att Nick skulle ha dödat henne. Men är det verkligen så? 
 
Jag minns att var så in i boken att jag knappt kunde sluta läsa. Den var verkligen inte som jag tänkt mig. Jag vill ge denna bok 5/5 nyckelpigor. Superbra bok! 
 
3. Maze Runner - James Dashner
 
Tänkte lite lika med denna bok som med Gone Girl, jag vill läsa boken först. Och jag tror jag gjorde rätt här eftersom jag tror att boken är bättre än vad filmen är. Iallafall så handlar boken om Thomas som vaknar upp i en hiss, han minns inget av sitt liv, bara sitt namn. En hel hop med pojkar välkomnar honom till "gläntan" där de spenderat 2 år. I gläntan finns en labyrint som förändras och stängs varje natt. De måste lista ut hur man kommer ut, men hur? 
 
Jag trodde verkligen inte att boken skulle sluta som den gjorde. Wow! Jag blev förvånad. Därför ger jag boken 5/5 nyckelpigor och har nu beslutat att läsa andra boken av 3 i serien. Måste ju bara läsa fortsättningen! 
 
Gone girl - James Dashner - baby jane - gillian flynn - maze runner - sofi oksanen