Att vara blyg och inte våga prestera

Jag har ända sedan jag kan minnas varit blyg eller ska jag kanske säga att jag har svårt att visa vad jag kan prestera. Har ända sedan lågstadietiden haft svårt för det, på lektionerna hade jag svårt att lägga upp handen och visa att jag kan svaret. Jag var rädd för att svaret skulle vara fel och resten av klassen skulle tycka att jag var knäpp. När jag senare började högstadiet blev det lite bättre, blev lite aktivare med handuppräckningen men tanken om vad folk ska tycka om mig om jag svarar fel låg kvar. 
 
Den tanken finns fortfarande kvar hos mig, den har inte försvunnit. Speciellt om jag ska träffa nya personer. Jag åkte ju på bloggarkryssning förra helgen ensam, och skulle träffa massa nytt folk. Skulle också möta upp Maria som jag aldrig träffat förut, och några dagar före kryssningen blev jag riktigt orolig. Tänk om hon inte gillar mig, att hon tycker att jag är konstig och att jag måste spendera hela kryssningen för mig själv. Jag vet att jag inte borde tänka så, inget av det stämmer. Men ändå så ska jag inbilla mig sådant. Samma gäller på hemmaplan, om jag gör dethär eller publicerar detta inlägg, vad kommer alla tycka om mig då.
 
Att arbeta i grupp har aldrig varit min grej, pararbeten var det jobbigaste man måste göra i skolan. Jag är inte den personen som lagrar en massa information i hjärnan, vilket jag tyckte att alla andra gjorde. Jag kände mig bara dum som inte hade en aning om vad vårt grupparbete handlade om. Minns än idag när vi hade teater på modersmålslektionen i gymnasiet och vi skulle spela upp en scen som vi övat in. Nej nej nej tänkte jag. Aldrig i mitt liv att jag gör något sådant. Tänkt om jag glömmer vad jag ska säga eller att jag säger fel. Men visst tog jag mig igenom det, med tiotusen fjärilar i magen.
 
 
Och nu ska jag även vara värdinna för Bloggträffen som äger rum denna vecka. Wow, det trodde jag aldrig skulle hända mig. Känner mig redan lite smånervös. Dethär är verklige inte något jag vanligtvist sysslar med, att stå i centrum. Nej, jag vill nog helst vara den som är mera i bakgrunden och iakktar. Men nu gäller det, jag ska bevisa för mig själv att jag kan klara dethär. Att jag just får vara värdinna för ett bloggevent känns bra, jag får göra något som jag brinner för, vilket kanske är lite lättare. Att göra ett grupparbete om  t.ex. människans kognitiva beteende, ett ämne man har zero erfarenhet eller kunskap om är nog betydligt svårare. Men jag låter inte såna här saker stoppa mig att göra sådant jag älskar att göra! ♥
bloggträff - blyg - om mig - prestationsångest
19
Annika

Jag har också i tiderna varit blyg, men det växte bort mer och mer. Nu är jag storprataren som försöker att hålla emot för att markera för att inte irritera alla, haha! Alltid i grupparbeten är det jag som presenterar för att alla vant sig vid att jag automatiskt börjar tala om det blir för tyst. Vi ses på bloggträffen, det går nog prima ska du se! :) ( och jag ska göra mitt bästa med att hålla snattran ;) )

Svar: men vad bra att du växte ur det, visst kommer jag också att göra det någon gång hoppas jag! Jag tycker heller inte om pinsamma tystnader, har alltid tyckt att de varit jobbiga. Så jag tycker det är bra när någon börjar prata när det blir tyst! :)
Va kul att du kommer på bloggträffen! Ska bli kul! :)
Felicias mode

Carro

Jamen du är då verkligen inte den enda som är blyg. Och som du sa, i lågstadiet var det värst. Nu i högstadiet är jag redan mycket bättre på att visa vad jag går för och vågar ta ta mer plats (alltså inte på ett egoistiskt sätt då). Men när det kommer till att träffa nya människor är jag väääldigt blyg. Mina vänner säger att det syns eller märks inte på mig att jag är blyg när jag träffar nya människor, men de kanske är för att jag är den personen som börjar babbla på lite om alltmöjligt, så såklart att det inte märks då :) Men blyg, det är jag iaf!

Jag tror du kommer klara detta galant. Lycka till och så syns vi på lördag! :D

Svar: Åh, men vad bra att jag inte är ensam om det. Jag tror heller inte att det märks på mig att jag skulle vara blyg när jag träffar nya människor, jag försöker liksom mitt bästa med att passa in. Dock kan jag vara lite tyst i vissa situationer, men oftast efter en stund så börjar jag prata på. Så kul att du också kommer på blggträffen, ska bli roligt att träffas!! :)
Felicias mode

fashionbyelin.se

Fina du!!

Svar: tack själv finis!
Felicias mode

TIDSTJUVEN

Vilket bra inlägg!!

Starkt av dig att dela med dig av det här Felicia. Jag tror att vi är väldigt många som känner igen oss i dina ord. Jag har också varit blyg i mina dagar, och det är något som kan komma tillbaka ännu också ibland. Men jag tror att det är en bra grej att vara lite blyg (så länge det inte går till överdrift) för då hinner man liksom scanna av omgivningarna innan man skrider till verket. Är man en sån som alltid kastar sig huvudstupa i allt så finns det viss risk att det slutar i katastrof.

Jag var förresten också nervös innan jag skulle träffa dig på tågstationen! Hihi, så knasigt. :D

Svar: Tack så mycket! Jo ibland så kan blyghet vara bra, fast på senaste tiden så har jag känt att jag skulle måste arbeta på den. Jag kan nog säga att jag är nog inte den som kastar sig huvudstupa i allt haha. Jag är nog den som iaktar en bra stund, funderar, positiva och negativa följder osv. :D Haha tänkt att vi båda var nervösa, tror nog vi var det helt i onödan! :)
Felicias mode

elin

Känner så igen mig i detta inlägg! Skönt att höra att det finns andra som är blyga och helst iakttar. För rädslan att göra bort sig finns alltid där, ibland mer och ibland mindre. Att det växer bort tror jag inte, men att man kan jobba på det och göra sig själv modigare tror jag absolut på! Lycka till :) modigt av dig att våga berätta.

elin

Känner så igen mig i detta inlägg! Skönt att höra att det finns andra som är blyga och helst iakttar. För rädslan att göra bort sig finns alltid där, ibland mer och ibland mindre. Att det växer bort tror jag inte, men att man kan jobba på det och göra sig själv modigare tror jag absolut på! Lycka till :) modigt av dig att våga berätta.

Svar: tack så jättemycket! Kul att höra din feedback. Jodå, man måste helt klart arbeta på det, vilket jag ska försöka göra!! :)
Felicias mode

Karolinas Kaos

Vilket bra inlägg, kul att få läsa så personliga tankar! Tror det är bra att du vågar dela med dig av detta :)

Du är absolut inte ensam, jag tror alla är mer eller mindre nervösa inför såna situationer och det är något som GÅR att jobba på. Att vara värdinna för en bloggträff är helt klart ett steg i rätt riktning, och det kommer du att klara galant :) lycka till!

Pernilla

Känner också igen mig, även om det ändrats otroligt mycket sedan lågstadie och högstadietiden :) Men att vara blyg är ju som en del av personligheten också tycker jag. Det är ändå bra att utmana sig själv nu som då, även om det känns pirrigt och man är rädd för eventuella konsekvenser. Men oftast blir det ju ändå bra! Och sen får man vara stolt över sig själv att man klarade av det ^^

Ida-Marie

Så fint skrivet, och det är underbart att se hur långt du har kommit just, sku aldrig ha påstått att du sku vari blyg när vi var på kryssningen! Så härlig tjej som du är <3

Elin

fin!

Johanna

Fin bild!

Emelie

Bra inlägg! Jag har också varit superblyg, men jag jobbade på det väldigt mycket i högstadiet och nu skulle jag säga att jag är en rätt så utåtriktad person. Du går i rätt riktning med tanke på att du faktiskt VÅGAR göra dessa saker. Tänk det Felicia! Att du vågade åka på bloggkryssningen "själv" och att du nu "själv" ska vara värdinna på en bloggträff :)
Va stolt över dig själv!

Synd att inte vi träffas på bloggträffen. Du får komma till Vasa på någon träff någon gång, du verkar vara en go tjej :)

Pia

Känner igen mig helt i det du skriver! Var också otroligt blyg under skoltiden och hatade att göra grupparbeten eller ha presentationer inför klassen. Tror det mest beror på att jag är en sån perfektionist och som du skriver, att man var rädd att folk skulle tycka att man är konstig. Kan fortfarande vara blyg i vissa situationer, men har insett att det egentligen inte spelar någon roll vad någon tycker om mig, om dom tycker jag är konstig eller vad som helst, om jag själv är nöjd med mig själv. Inget fel i att vara lite konstig ibland heller. ;) Gillar citatet "If you are going to be weird, be confident about it". Så tror blyghet är något man växer ifrån med tiden och när man blir mer säker i sig själv. :)

mamma

<3 Jo minns att lärarna alltid sade att du sku kunna markera lite mera. Men jag oxå har varit blyg förr men det går över. Och du är duktig och jag vet du klarar det och du passar bra till bloggvärdinna. Du ska göra det som känns kul och du tycker om.
Du ska se att för varje gång du tar an en sån här utmaning så blir du säkrare för varje gång.
Kram <3

Gittn

Hej.
Vad härligt att läsa dina tankar och att du delar med dig av dom. Jag var så blyg när jag gick i småskolan så jag vågade knappt gå till skolan och svara på något gick inte. Men det blev bättre och bättre, man kan nog jobba på det och nu har jag startat ett eget företag, trodde jag väl aldrig när jag var yngre. Jag pratar mycket och gärna inför folk. Jag tycker du är stark som ska på den träffen, kommer att gå jättebra.
Kramar Gittan.

Lars

Det är nog ganska vanligt att vara blyg i unga år, det är du nog inte ensam om. Ett sätt att jobba bort blygheten är att hoppa på det värsta man kan tänka sig. Gör som jag gjorde när jag var i 20 års åldern. Jag hade svårt att prata med folk, helst med tjejer. I alla fall, jag startade en affär, då blev jag tvungen att prata med folk annars fick jag inte sälja något. - Ja, jag önskar dig lycka till, det går säkert bra. Jag tittar in på din sida ibland och läser om dina framsteg.
Lars

Sara

Fint skrivet och jag känner igen mig!
Riktigt fin bild dessutom!

Kram på dig

Emma ♥

Intressant och bra inlägg!

Tanja

Åh, känner igen mig. Precis så där har jag alltid känt men kan trösta dig med att ju mer man utsätter sig för dessa "jobbiga situationer" desto mer växer självkänslan. Jag som hatade föredrag i skolan har nu som vuxen t.ex. hållit en presentation - på engelska! - framför ett stort gäng kollegor. Inte kan jag säga att jag gillade det men jag klarade av det och växte igen några cm. Och sen när du blir lika gammal som jag så orkar man inte bry sig mera vad andra tycker och tänker. ;)