Q/A - Umeå

I detta inlägg svarar jag på frågor från min frågestund som är relaterade till Umeå och om min flytt till Sverige: 
 
Hur länge har du och din pojkvän varit tillsammans och hur kändes det att inleda ett distansförhållande när du flyttade till Umeå?
 
Jag och Joakim har snart varit tillsammans i 3 år (i januari). Tiden går verkligen snabbt. Känns som det var igår vi träffades för första gången. För de som inte vet så började Joakim studera i Vasa när jag började studera i Umeå vilket innebär att vi har inlett ett distansförhållande. Alla som någongång haft ett distansförhållande vet hur det känns att inte kunna träffa den man älskar mer än ett par gånger i månaden. Efter att jag flyttade till Umeå tog det nästan en månad innan vi sågs. Och oftast när man hälsar på så är man endast på besök i någon dag. Så Joakim var här i tre dagar och såklart så vill man hinna göra så mycket roligt tillsammans. 
 
Att inleda ett distansförhållande är faktiskt rätt så jobbigt. Speciellt när jag bor ensam här i Umeå och när jag inte lärt känna så många. Då kan jag lätt känna mig ensam, speciellt om helgarna. Men ett distansförhållande kan också vara bra för förhållandet. När vi träffas är jag verkligen lycklig! Då skiner jag som en sol. Men vi försöker vänja oss med att vi inte kommer att träffas så ofta, men ändå så försöker vi träffas så ofta som det bara går. 
Vad anser du är störta skillnaden med att bo i Sverige jämfört med Finland? 
 
Jag tycker inte det är så stor skillnad att bo i Sverige jämfört med Finland. Det är ungefär samma system. En sak jag gillar är att utbudet i mataffärer är så mycket bredare. Jag kan t.ex. handla i en timme VARJE gång jag ska handla. En annan grej jag reagerat på är att svenskarna väljer mera hälsosam mat. Speciellt på universitetet. Där finns det caféer i varje byggnad där det finns en salladsbar. Även deras ekologiska utbud är större vilket jag gillar.
 
En annan grej jag reagerat på är att bilister stannar ALLTID för cyklister eller fotgängare. Hur stressade de än är. Det tyckte jag var ovanligt de första dagarna jag var här. I Finland fick man alltid stå en stund vid övergångsstället innan någon stannade för en. Och ja, lösgodiset är mycket bättre här!! Känns som allt är matrelaterat, men så är det när man verkligen älskar mat! 
 
Hur trivs du i Umeå hittils? 
 
Jag trivs väldigt bra i Umeå faktiskt. Kanske för att jag bor i ett väldigt bra område. Jag har nära till allt, skola, Ica, promenadstigar och dessutom är det inte så långt in till centrum. Det som jag tycker kan vara jobbigt ibland är ensamheten. Jag har inte hunnit lära känna så många här ännu, och helgarna kan vara lite långtråkiga ibland. Men Umeå är verkligen en fin stad. 
 
Har själv flyttat ganska långt hemifrån för att börja studera och tycker det är ganska jobbigt att vara ifrån familjen, har du själv upplevt någon hemlängtan och hur har du hanterat den i så fall?
 
Oh ja, just nu har jag verkligen en stor hemlängtan. Speciellt när jag vet att det är ett tag innan jag kommer att åka hem, nämligen i slutet av oktober. Min familj är så underbar. Det skulle sitta bra med lite kvalitetstid med familjen. Dessutom saknar jag mammas matlagning, syster efterrätter, pappas härliga humor och Alfons busiga temperament.
 
Vad gör jag då för att hantera min hemlängtan? Jag försöker skypa med familjen så ofta som det går, och dessutom så chattar jag med mami via messenger nästan varje dag. Jag tycker att det är viktigt att man håller kontakten med familjen. 
 
 
Vad saknar du mest från Finland? 
 
Ojj, vilken svår fråga. Det jag saknar mest är nog familjen. Alla nära och kära. Att köra bil. Min kära Yaris som jag lämnat hemma. (dock har min syster tagit över henne nu, ja, min syster har fått körkort). Jag saknar också Friends & Brgrs sallad med pommes frites och aiolidipp. Det ska jag absolut ha när jag kommer hem. 
Q/A - Sverige - Umeå - distansförhållande - familj - friends & brgrs