One Year Sober

För ett år sedan tog jag beslutet att helt sluta dricka alkohol. Alkohol för mig var något som gav mig ångest och ibland kunde jag känna ett "tvång" att dricka för att kunna ha lika kul som resten av gänget. Och för precis ett år sedan fick jag nog, sådär ville jag inte fortsätta. Varför komma hem en sen kväll, bänka sig på toagolvet med kraftiga gråtattacker när man kan komma hem, må prima och fortsätta som förut. När jag drack var det oftast andra känslor som dök upp, oftast de negativa känslorna. Just under den perioden var det mycket som hände i mitt privatliv och självklart dök de känslorna upp då när alkoholen hämmade barriären. 
 
När jag beslöt mig för att sluta att dricka alkohol visste jag inte hur länge jag skulle kunna hålla mig ifrån det, och jag hade absolut ingen aning om att jag skulle klara mig i ett år. I början var det nog kanske värst, när det ifrågasätts varför man inte dricker. Det hör ju liksom till våran kultur att man kanske tar ett glas vin till maten eller att man en fredagskväll går ut på krogen och tar en cider. Ibland köper jag med mig ett alkoholfritt vin om jag ska på en hemmafest, för att komma in i den rätta stämningen. Men jag föredrar hellre en god middag med vänner än en vild utekväll. Det har jag kommit fram till under denna period. 
 
 
 Men jag är så stolt över mig själv att jag kommit så här långt. Efter ett år utan alkohol känner jag att jag mår både bättre fysiskt och psykiskt. Jag ångrar inte en sekund att jag tog beslutet. Visst har det blivit ett år med mindre fester, men jag har då bytt ut dem till mysiga hemmakvällar med familj och vänner. De pengar jag kunde lagt på en cider har jag nu spenderat på härliga fikastunder med goda café lattes och goda bakverk. Absolut inget jag ångrar. Och att vakna upp en söndagsmorgon och må prima och njuta av en långfrukost är något jag verkligen uppskattar! 
 
Ett par tips till dig som kanske funderar på att avstå från alkohol: 
 
- Om du tvekar på om du faktiskt ska avstå från alkohol, börja med en månad och se hur det känns. 
- Ha tålamod, de första månaderna kan kännas lite jobbiga
- Försök hitta på andra saker än just krogbesök eller hemmafest en fredagskväll. Bio med lite popcorn eller en lyxig middag på favoritrestaurangen kanske?
- Bry dig inte om vad andra tycker, du är du och du har rätt till att må bra! 
- Berätta för dina närmaste vänner hur du känner ang. alkohol så att de förstår varför du avstår, det blir lättare för dig och du slipper jobbiga frågor
- Unna dig något riktigt gott de första månaderna, fika med vännerna och ha ett massivt fredagsmys
- det gör inget fast du misslyckad, bara att ställa sig upp igen och ta nya tag 
 
"Choose Happy" är precis vad jag har gjort.Jag har valt det som är bäst för mig! Just nu saknar jag heller inte alkoholen så för min del känner jag att det kan gladeligen få bli ett nyktert 2016. Ännu ett år med nya möjligheter för att utvecklas! ♥
alkohol - nykter - quote
7
Vicki

Så jävla bra! Proud! ❤️

mamma

👍☺💜

Erica

Svar: Tusen tack! :D

Starkt gjort att sluta dricka alkohol! Jag har aldrig varit särskilt förtjust i det eller miljön på nattklubbar etc. så har i princip aldrig druckit (mest för att jag inte tycker det är gott) med undantag för studenten.

Sara Möller

Vilket härligt inlägg! Och bra beslut. Jag har också funderat på samma men har massa konstiga funderingar om att de "int sku funka". Knasigt egentligen. Jag kanske bara borde köra hårt :)

Malin

Jag har också slutat dricka alkohol, men av hälsoskäl. Är så trött på att hela tiden behöva förklara mig. Det dummaste jag har gjort hittills är att gå på sits. Det var otroligt tråkigt utan alkohol, kanske för att jag märkte hur äckligt det är att sista haha. Och hela kvällen frågade folk varför jag inte dricker - är du gravid?? Suck.
Kvällen slutade med att jag stod där med en drink i handen för att slippa förklara mig. Usch. Det är kanske bäst att inte utsätta sig för så här jobbiga situationer. Hemmafester är bättre, då dricker jag alkoholfritt vin. Sjuk kultur vi har egentligen.

GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Så grym du är!

sv: Riktigt gott vill jag lova :*

Maria

Jag mår också 100 gånger bättre utan alkohol! Jag är inte absolutist och visst händer det sig nångång att jag blir lite småfull. Men det är väldigt sällan jag är full numera, och om jag dricker så dricker jag helst bara ett glas vin till maten eller så, alltså för njutning istället för för fyllans skull! Vin och sangria(vinbaserat) är för övrigt det enda i alkoholväg jag egentligen tål numera, allt annat mår jag mest dåligt av bara.. Vin lär ju också vara rätt hälsosamt i rimliga mängder, vodka, kolsyrat m..m är däremot inte alls bra för mig..