It's Coffee o'clock

Kaffe. Vad tänker du när du hör ordet kaffe? Det kanske hör till din morgonrutin, ett måste en tung skoldag eller något du dricker i sociala sammanhang. Idag började jag faktiskt fundera på just kaffe. Varför dricker vi det? Jag var rätt så gammal (21 år) när jag började dricka vanligt kaffe. Alltså bryggkaffe (med mjölk såklart). Jag började helt enkelt dricka vanligt kaffe när jag började plugga här i Umeå eftersom att det var det billigaste alternativet och passade bra in i min budget. Först var jag tvungen att tillsätta lite socker för jag var fortfarande inte van med den starka kaffesmaken, men nu, 8 månader senare kan jag skippa sockret och endast tillsätta en gnutta mjölk. 
 
Förut älskade jag caffe latte. Jag vet inte hur många jag kunde dricka i veckan. Om jag gick på café älskade jag Segafredos caffe latte de serverade inne på Maj's glasscafé i Jakobstad. För mig var det något jag gärna unnade mig en tråkig vardag. Gärna en liten kakbit till också. Nu kan jag inte minnas när jag drack en latte sist. Kanske någongång i början av detta skolår. I dagens läge skulle jag faktiskt välja vanligt kaffe istället för en latte. Jag har nämligen tappat lite intresse för den söta smaken en latte ger och börjat gilla den beska eftersmaken en kopp vanligt kaffe ger. 
 
 
När smakar då kaffet bäst? Har ni tänkt på det? Jag vet att för många är morgonkaffet det bästa kaffet. Det gör att man vaknar och den ger en liten kick så att man orkar med dagen. Jag är inte sugen på kaffe på morgonen utan jag nöjer mig med en kopp te. För mig smakar kaffet bäst mellan 12-15 på dagen. Ja, jag har faktiskt experimenterat med detta. Försökt hitta den bästa tiden på dygnet när kaffet smakar bäst. Hemma dricker vi oftast kaffe efter middagen, vilket inte är så bra eftersom det hämmar järnupptaget (kostvetaren inom mig), och då smakar kaffet heller inte så bra för mig. Haha det känns som om jag funderat en hel del på just detta ämne. 
 
Jag vet inte med er men ordet FIKA eller KAFFEPAUS, det är två ord jag verkligen gillar. Det är väldigt sällan jag tackar nej till en fika. Där är kaffet något som kan föra två eller flera personer samman. Ofta så innebär första dejten en kopp kaffe inne på ett café. En neutral mötesplats. Jag tror att de flesta förknippar kaffet som något man dricker i sociala sammanhang. Jag tycker iallafall att det är roligare att dricka kaffe tillsammans med någon. Och vi får inte glömma alla olika sorters kaffedrycker du kan beställa idag, espresso, caffè latte, cappuchino, matcha latte, caffè americano, ice coffee och nu det nyaste cold brewed coffee. Listan är oändlig.
 
 
 Varför dricker du då kaffe? Ibland så känner jag att jag kan bli lite piggare av kaffet, speciellt när jag är extemt trött under en lektion kan jag få en kick och orka den sista timmen. Men oftast så ger det mig inte så mycket. Jag tror att för mig är det en social grej som jag unnar mig då och då. Det är inget jag dricker varje dag (te dricker jag dock flera gånger per dag, vilket också innehåller koffein) , oftast på skoltid eller tillsammans med någon. Men visst finns det undantag när jag riktigt suktar efter en kopp kaffe. 
 
När jag var mindre sa jag att jag kommer ALDRIG att lära mig att dricka vanligt kaffe. Bara lukten av det gjorde att jag rynkade på näsan. Men min faster sa alltid åt mig att om ett par år ska jag nog se att jag kommer dricka vanligt bryggkaffe. Jag bara skrattade och sa det kommer aldrig hända. Jag förstod verkligen inte varför folk dricker kaffe. Men nu, ca. 6 år senare börjar jag förstå charmen i det. 
 
 
 Så min fråga till er: Är du en kaffedrickare och vilken sorts kaffe föredrar du bäst? Och när smakar kaffet allra bäst för dig? 
Espresso House - Kanelbullar - Paulig - caffe latte - chokladbollar - coffee - fika - jakobstad - kaffe - kokosbollar - maj's glasscafé - matcha latte - muumin
1
Linda Nyholm

Haha vad kul, vi verkar vara likartade kaffedrickare du och jag! Mitt kaffe smakar bäst vid 12 tiden, men jag dricker inte heller kaffe varje dag utan mest te.. :D

Svar: hihih så lika vi är!
Felicias mode