RECEPT - Pepparkaksbollar

 
Ni som följer mig på sociala medier vet att jag bakat dessa goda pepparkaksbollar förra veckan och nu kommer äntligen receptet. Jag måste erkänna att jag njutit av en boll till eftermiddagsfikat hela veckan nu. De är perfekt för dig som inte kan få nog av pepparkakor. Receptet var så enkelt att följa, och tog mig inte mer än en halvtimme.
 
Du behöver : 
200 g mandelmassa
100 g smör
3 dl havregryn
1 msk malen ingefära
1 msk malen kanel
2 tsk kryddnejlika
1 nypa salt
1 msk apelsinsaft eller cognaq (jag hade ingendera så körde utan)
pärlsocker
 
Allt du behöver göra är att riva mandelmassan grovt och sedan blanda in alla ingredienser till en smet. Sedan är det vara att rulla smeten till små bollar och rulla dem i pärlsocker. Hur enkelt som helst. Jag tror de kan vara bra att ha i juletider när man är sugen på något. Jag var ute lite för tidigt iår, men var tvungen att testa dem. Nu vet ni vad ni ska baka i juletider! ♥
 
Receptet är fri från ägg och kan lätt göras glutenfritt genom att byta ut havregrynen till ren havre.
Julafton - bakning - christmas - dessert - efterrätt - fredagsgodis - halloween - juletider - pepparkaka - pepparkaksbollar - pumpa - recept
5
Susanna

Mmm ser jättegott ut :)

Amanda Sandvik

Ååh, blev supertaggad då jag läste att receptet innehåller mandelmassa :') MÅSTE prova dessa!

Marias Memoarer

oh, va gott! Dock gillar jag inte riktigt mandelmassa, så man kunde ju också i princip göra en helt vanlig pepparkaksdeg och rulla dem till bollar <3

Svar: det skulle funka lika bra! Berätta om du någon gång testar att göra dem! :)
Felicias mode

Ronja

åh såg framemot dessa o de lät så spännande men vågar inte testa då jag hatar mandelmassa!:(