Läst i September

1. Om du vågar - Megan Abbott
 
"Addy Hanlon har alltid varit Beth Cassidys bästa vän. Beth är den som bestämmer och Addy ser till att det blir som Beth vill. Så har det varit genom hela high school och nu är tjejerna högst upp i skolans hierarki: de är seniorer och styr över skolans lag i cheerleading. Tjejerna i laget följer deras minsta vink ända tills den nya tränaren kommer till skolan.
         Tränaren Colette French är kylig, krävande och står med en fot i tjejernas vardag och med den andra i en vuxenvärld som är precis utom deras räckhåll. Addy kan inte låta bli att fascineras av henne, men Beth håller sig på sin kant. Sakta och metodiskt intrigerar hon för att återigen bli nummer ett - både i laget och för bästa vännen Addy. 
         Ett självmord leder till en polisutredning av den nya tränaren. När den första chocken har lagt sig, försöker Addy ta reda på sanningen bakom det påstådda självmordet. Snart inser hon att gränsen mellan kärlek och lojalitet är både svår och farlig."
 
Kan jag rekommendera denna bok? Absolut. Jag hade dock svårt med alla olika cheerleading-termer som dök upp titt som tätt i boken. Det är inte riktigt mitt starka ämne. Det är en bok där man inser hur mycket vänskap kan manipulera och bli destruktiv. Och så lite spänning på det. Den är också väldigt lättläst, bra för dig som inte gillar långa och svårlästa böcker! Tummen upp!
 
2. Love, Rosie - Cecelia Ahern
 
"Rosie och Alex är bästa vänner. De har hållit ihop under den busiga barndomen och de rebelliska tonåren. Men just när livet äntligen kan börja med utekvällar på stan och spännande dejter skiljs deras vägar. Alex flyttar med sin familj från Dublin till USA. För gott. Efter ett tag bestämmer sig Rosie för att flytta efter honom till Boston och börja plugga, men just när hon är på väg får hon veta något som kommer att förändra hennes liv något som gör att hon stannar kvar på Irland.Deras vänskap är viktig för dem båda men sätts ständigt på prov. Rosie kan inte sluta fundera över om det är meningen att de bara ska vara vänner eller om deras känslor för varandra är starkare än så ... Missförstånd, omständigheter och ödets nycker håller dem isär, men när de till slut kan återförenas är frågan: Vågar de satsa allt på kärleken?"
 
Denna har ni tidigare sett här på bloggen. En lite mer romantisk bok, med en tvist kan man nog säga. Det jag inte visste när jag började läsa denna bok är att hela boken är skriven i brev och emails. Man får följa med Rosie och Alex historia genom alla brev, emails och sms de skickat åt varandra under alla år. Och självklart vet man ju hur det slutar i en klassisk kärlekssaga, men jag gillade den. Den finns nu tydligen som film också som kom ut 2014. På svenska heter den Där regnbågen slutar
 
3. De försvunna - Caroline Eriksson
 
"En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker.
             Det står snart klart att Alex och Gretas relation präglats av destruktiva mönster. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är vad som är sanning och vad som är lögn, verklighet och fantasi. Kan sägnerna om sjön Marans onda krafter stämma? Finns det ett samband mellan försvinnandet och det som skedde den kvällen för många år sedan, då Gretas pappa dog? Och vad har egentligen hänt med Alex och Smilla?"
 
I beskrivningen till denna bok står det att den är gastkramande och oförutsägbar. När jag först läste baksidan på denna bok trodde jag att den skulle var övernaturlig och liksom ge mig en kick, att jag skulle bli skrämd. Efter att jag läst en fjärdedel av boken insåg jag att så inte är fallet, utan det har nu tagit en helt annan vändning, så spännande. Så om du är ute efter en psykologisk spänningsroman kan jag varmt rekommendera denna. Perfekt höstläsning! 
Cecelia Ahern - Love, Rosie - September favorites - boktips - caroline Eriksson - dare me - de försvunna - megan abbott - om du vågar
1
Daniela Skoglund

Tack för tipsen än en gång! Tror jag ska läsa den första :)

Svar: wiii!! DO IT!! :D
Felicias mode