ÄR DU EN EXTROVERT INTROVERT?

Häromveckan sprang jag över en artikel som väckte ett litet intresse inom mig. Tidigare har jag bloggat om att jag är en introvert, jag är inte så social och föredrar mysiga hemmakvällar framför en vild partykväll med gänget. Denna artikel med rubriken "tecken på att du är en extrovert introvert" fick mig att reflektera och analysera mig själv. Vissa punkter passade bra in på mig och fick mig att fundera om det ändå finns en liten gnutta extrovert inom mig. 
 
Här är 13 tecken på att du kanske är en extrovert introvert: 
 
1. Du är ofta tyst, men det betyder inte att du inte vill prata
Att prata är inte din grej, du är oftast den som lyssnar och finns där för den andra personen. Du låter dom andra personerna i rummet prata, att lyssna och reflektera är din grej. Du vill ändå vara med folk, men att prata kan vara ansträngande och du lutar dig gärna tillbaka och lyssnar.
 
2. Om det behövs kan du rycka in
Men om det behövs kan du rycka in och ta kommandot för att göra de andra i gruppen bekväma, speciellt om du märker att ingen i gruppen gillar att prata. Om du märker att någon annan i gruppen älskar att prata har du inget problem med att låta dem ta över. 
 
 
3. Du är bättre på att umgås i par än i grupp
Detta är något jag har lagt märke till om mig själv, att jag känner mig mycket bekvämare att umgås i en mindre grupp eller i par. Då känner jag mig på något sätt tryggare och "hörd" på något sätt. När man umgås i par så kan man ju prata om det man gillar och man kan lära känna varandra påriktigt. Man har lättare att hitta gemensamma nämnare som intresserar båda.
 
 
4. Du träffar gärna dina vänners andra vänner – men de får gärna förvarna
Självklart så kan du vara social och utåtriktad - men det kostar på. Spontana kvällar kan vara de som är mest ansträngande, så du föredrar gärna att bli förvarnad när du ska umgås i större grupper. 
 
 
5. Det kan vara svårt att få med dig ut, men när du följer med har du roligt
Det är inte så att du inte vill, men du funderar ofta över om det kommer bli roligare än att läsa din bok eller kolla på Netflix. Eller om dina vänner kanske mest bjuder med dig för att vara snälla och inte för att de kommer sakna dig om du tackar nej. Du tänker mycket på det som skulle kunna gå fel i stället för att bara köra på.
 
6. Du kommer alltid fundera mycket, även när det verkar som att du släppt loss
Du slutar aldrig riktigt att analysera och läsa av situationen. Något jag kan känna igen mig i. Ibland kan man bara känna sig obekväm, av ingen orsak. Det är bara en känsla som byggs upp i kroppen.
 
7. Ibland hamnar du i en ledarposition – men du vill inte ha beröm
Många verkar tycka att du har ledaregenskaper och ibland hamnar du också i en ledarposition. Men din analyserande hjärna tycker egentligen att du saknar det som krävs så när du får beröm vill du mest försvinna.
 
8. Ibland vill du ha uppmärksamhet – men när du får det vill du fly
Det beskriver sig själv. Alla gillar ändå att få lite uppmärksamhet, men en extrovert introvert kan bli obekväm efter några sekunder. Att stå i rampljuset 10 sekunder kan räcka. 
 
9. Du går ofta ut mest för att visa dina vänner att du gillar dem
Eller bara visa att du nog tänker på dem, att du ändå finns där fastän du inte vill hänga så mycket.
 
 
10. Du kämpar ibland med din introverta sida
Du kan bli frustrerad på sig själv när du märker hur du vänder dig inåt, ofta om du är bland mycket folk. Då tänker du att du måste stå emot, måste prata med någon för att inte verka ointresserad och tillbringa resten av kvällen i ditt eget huvud.
 
 
11. Du tycker absolut inte om kallprat
Amen alltså! Att prata om sånt som intresserar fungerar hur bra som helst, men när du ska snacka väder eller andra utfyllnadsämnen, då kan det bli jobbigt. Tummen ner för kallprat!!! 
 
 
12. Du har inte nödvändigtvis ditt ”gäng”
Du väljer dina vänner med omsorg och är därför inte så vanligt att du har ett "gäng" , en stor grupp som du umgås med. 
 
 
13. Om du umgås med någon så tycker du verkligen om den personen
Eftersom det inte är din favoritsak i livet att kallprata och träffa nya människor i stora grupper så betyder det en hel del bara att du vill spendera tid med någon. Det kanske bara är lite svårt att säga det ibland.
 
Passar några punkter in på dig? 
elle.se - extrovert - introvert
5
Lillemmish- mode - inspo

känner mig igen lite =)

ha en bra dag

Meg

oh, kan känna igen mig på flera punkter! särskilt med det där att inte gilla alltför mycket uppmärksamhet :p tror nog att jag kan vara en liten extrovert introvert jag med

Nicolina

Jag känner igen mej på nästan alla punkter! Jag har alltid tänkt att jag är introvert, men inte vetat att man kan vara extrovert introvert. Intressant! :)

ullie

svårt men en del är nog bra där
ha en fin torsdag

Felicia

Jag har jätte svårt att placera mig till antingen extrovert eller introvert för att jag verkligen är något slags mellanläge. Känner igen mig i flera punkter här.

Svar: Härligt att du kan känna igen dig! <3
Hemma Hos Felicia