ATT FIRA LILLA JUL

Lilla Jul, en förberedelse inför julafton. en tradition i svenskfinland som jag älskar. Släkten samlas för god mat, dryck och lite lekar. De "mindre barnen" får några små julklappar som lämnas vid ytterdörren. Ja ni hör ju hur mysigt det låter. ♥ Detta år var vi hemma hos min moster i Jakobstad. Vi klev in i ett julpyntat hem med julmusik spelandes i bakgrunden. När vi anlände blev vi bjudna på lite glödd och tilltugg. 
 
 
Jag måste faktiskt tipsa om ett enkelt och supergott tilltugg (kanske till den kommande julbjudningen). Min moster hade gjort baconlindade dadlar som hon haft inne i ugnen. Herregud vad goda de var. Jag åt så många så att jag i slutet av kvällen fick ont i magen. 
 
 
Moster hade gjort en supergod glutenfri paj med grönkål, valnötter och blåmögelost och jag och mamma hade gjort en kycklingpaj med fetaost och tomater. Det var så himla gott! Paj är något som är så enkelt men SÅ gott! Kan inte gå fel! 
 
 
Självklart så ska det ju fotas också! 
 
 
Till efterrätt blev vi bjudna på en havtornscreme! ♥
 
 
Som avslutning på denna extremt mysiga lilla jul körde vi lite Couronne, mormors absoluta favoritspel och en omgång "ett skepp kommer lastat" som spårade ur en aning. 
 
 
Sedan var det dags att söka sig hemåt, även Inez blev trött av allt firande! 
 
Tack för en fin kväll, längtar redan ihjäl mig till jul när vi ses igen! 
baconlindade dadlar - couronne - ett skepp kommer lastat - glutenfritt - havtorn - havtornscréme - jakobstad - julmiddag - kycklingpaj - lilla jul - pepparkaka - släktingar
1
Meg

men vilken mysig tradition! är lika bra att värma upp inför "riktiga" julafton ;)

Svar: ja, älskar den!! Den är så himla mysig! Ger mig julstämning! :)
Hemma Hos Felicia