FREDAGSPEPP - finlandssvenska

FREDAGSPEPP! Jag vet att ni har längtat. Varje fredag (jag försöker iallafall) så dyker det upp ett inlägg här på bloggen med lite pepp och kärlek. Under veckan har jag kanske stött på någon jag vill hylla lite extra, någon som jag vill ge lite extra kärlek och omtanke eftersom att jag tycker att vi peppar varandra för lite, därav har kategorin FREDAGSPEPP uppstått här på bloggen. Men nu kör vi, vem hyllar jag denna fredag? 
 
 
Denna fredag vill jag hylla en youtuber, eller rättare sagt ett youtubeklipp. Som ni kanske vet så har vi finlandssvenskar några dialektord som andra (rättare sagt svenskar) har noll koll på vad de innbär. Men nu har jag en räddning. Cat Petersen har nu gjort en video med 20 stycken finlandssvenska ord som vi har hittat på, som låter galna och knasiga och jag själv satt och fnissade över att vi faktiskt använder dem. 
 
 
 
Cats instagram hittar ni HÄR och youtube kanal hittar ni HÄR. Ni måste spana in henne, hon är ju för underbar.  Vem är då Cat? Hon är en finlandssvensk tjej som för tillfället är tillsammans med Dave Cad som ni antagligen är bekant med. Om jag inte har helt fel så är hon från södra Finland men har bott några år i London för studier. Hon har en strålande personlighet och ger mig alltid ett leende på läpparna! Vilken härlig tjej, såklart att hon måste hyllas! 
cat petersen - dave cad - finlandssvensk - finlandssvenska - fredagspepp - youtube
2
Amanda Sofi

Vilken rolig video hehe!

PJ:s byffé – från by till fe

Kul video även om hennes språk är påverkat av södra Finland och hur de pratar där. T.ex. använder jag inte eller känner inte till ord som krabbis, tråtta, verrare, råddor och guta. Har kanske att göra med att jag är av en annan generation? Håsa betyder förutom att man har bråttom att man också är lite slarvig.

Intressant med språk och att jämföra dialekter med varandra. Bl.a. har det roat mig mycket att jämföra äldre dialekter mellan österbotten och norrlandskusten. Där finns många likheter.