MATLISTAN

Denna torsdag kväll hakar jag på Sevendays matlista:
 
Mat är: 
livsnödvändigt, gott, kreativt, varierande, känsloväckande och ett bränsle för kroppen!
 
Fick jag äta en rätt livet ut, skulle det vara:
Mycket svår fråga. Antagligen skulle det bli en rätt med lax, eller någon sorts fisk. Sushi kanske? Men det kanske man skulle tröttna på. Näe, men nu har jag det, en laxburgare med sötpotatispommes, aiolidipp och sallad med getost. Det skulle jag bra kunna leva på resten av livet. 
 
något som liknar denna goda laxburgare från Strandis. Det skulle jag bra kunna leva på!
 
Det här äter jag inte: 
Ärtsoppa, sista gången jag åt det måste nog vara någon gång i lågstadiet. Även mat som är kopplat till negativa minnen eller som framkallar ångest. Ärtsoppa är väl relaterat till det eftersom att jag blev tvingad att äta upp det fastän jag inte gillade det. Lågstadielivet...
 
Min favoritrestaurang:
Åh, jag har så många: Friends & Brgrs och Vezzo här i Umeå är två favoriter. Maten är alltid god där, jag har ännu inte blivit besviken. Rosso är också en favorit. Sweet Vaasa (som kanske inte räknas som en restaurang) är dock mitt favoritcafé, deras sallader och bakverk är gudomliga. Försöker alltid besöka det när jag har vägarna förbi Vasa. 
 
med fina Elin har jag så många bra minnen, speciellt inne på Sweet Vaasa! 
 
 favoriten!
 
En stark matupplevelse:
All julmat vi ätit hos mormor och morfar i Jeussen. Det var nog möjligtvis det bästa med julen (förutom paketen då) när man var mindre. Fick komma in i värmen, till uppdukat julbord med hemmagjorda köttbullar, potatis, lutfisk, grönsaker, kaffe, kaka i massor. Åh, saknar så himla mycket. 
 
Min relation till mat:
Den är bra men känner att jag påverkas av min utbildning. Jag vill leva hälsosamt och leva upp till mitt kommande yrke. Men alla är ju inte perfekta, och så är även inte jag. Mat för mig ska inte vara ångestfyllt, jag äter det jag känner för, när jag känner för det och mat är något jag vill njuta av eftersom att det är ett viktigt bränsle för kroppen! ♥
 
På morgonen äter jag:
Det borde ni veta, det är något jag ofta publicerar på sociala medier (jag lovar att mina instagram-followers börjar tröttna på mina frukostbilder nu). Oftast består min frukost av yoghurt med müsli, torkad frukt, nötter och ett äpple. När jag har mera tid, eventuellt sovmorgon blir det gröt med kanel, äpple, lingon och nötter. Och två koppar kaffe på det och jag är redo för dagen.
 
klassisk Felicia-frukost!
 
Min paradrätt i köket:
En vegetarisk gryta med kokosmjölk
 
Dethär tycker jag om dieter och matföreskrifter: 
Själv skulle jag inte gå på en diet men ibland så behövs dieter av hälsosjälv. Det är individuellt och jag ser inte negativt på någon som följer en diet, självklart ska man prova om man vill. Men jag väljer att äta varierande och mångsidigt, då mår jag som bäst. 
 
denna frukost som Frukostflickorna erbjöd förra året på deras Yoga-event. Den var gudomlig! 
Rosso - Sweet Vaasa - Vezzo - dieter - friends & brgrs - frukost - frukostflickorna - julmat - matlista - sevendays - strandis - sushi
3
Tess

Åh allt ser så gott ut! Jag älskar mat! 😍

Tess

Åh allt ser så gott ut! Jag älskar mat! 😍

ElinMargaretas

Ja, jag kan ju inte gå förbi Sweet Vaasa utan att tänka på dej <3