DUMPLIN'

Denna vecka vill jag tipsa om denna bok, Dumplin', som är skriven av Julie Murphy och var en av årets bästa ungdomsböcker år 2015. Nu när jag läst den förstår jag varför. Boken handlar om Willowdean som alltid har varit bekväm i sin kropp, hon är tjock men det är inget som har ändrat hennes inställning. I staden där hon bor anordnas det varje år en skönhetstävling som hennes mamma håller i trådarna och alla i staden vill ansöka. Willowdean träffar en kille och börjar helt plötsligt bli medveten om sin kropp, hur det känns när han rör henne och hon bygger upp en osäkerhet över hur hon ser ut. Detta tankesätt gör henne upprörd och hon bestämmer sig för att bryta normen och ansöka till skönhetstävlingen, alla borde ju få söka in oberoende kroppsstorlek. Eller? 
 
 
Jag gillar budskapet i denna bok, att våga stå upp för sig själv och att storleken inte har någon betydelse. Det är något alla borde ha i baktanke. När jag läste boken kände jag många känslor, glädje var en återkommande känsla eftersom att Willowdean hade många otroligt bra funderingar och agerade på ett modigt sätt som gjorde mig lite avundsjuk haha. Men boken gjorde mig även lite upprörd på vissa ställen, att inse vad unga verkligen går igenom. 
 
Självklart hade boken många underbar citat och detta är ett av dem som jag känner att jag bara måste dela med mig av: 
 
Jag tyckte att det passade bra in nu i bikinisäsong. Jag älskar verkligen dethär citatet, det är pricken över i:et som fick mig att ge denna bok 5/5 ♥
 
Dumplin' - Julie Murphy - boktips - böcker - citat - kroppshets - lagerhaus - lavender lit
2
Vicki

Asså måste läsa ju!

Danielas Dagbok

denna vill jag läsa!

Svar: JA! Do it!!! :D
Felicias mode