It's time for some tea

Hur många koppar kaffe dricker du per dag? Skulle du klara en hel dag utan morgonkaffet? Jag har gjort ett litet experiment på mig själv under två veckor. Jag har helt enkelt avstått från kaffe, inget morgonkaffe och inget eftermiddagsfika-kaffe i två hela veckor. Istället har jag druckit te eller bara ett glas vatten. Jag har endast druckit kaffe när jag har blivit bjuden eller när det varit gratis (vem tackar nej till gratis kaffe)
 
Så under de här två veckorna har jag endast druckit 4 koppar kaffe (två första veckan och två den andra), vilket är en stor skillnad för mig eftersom att jag vanligtvis dricker 2 koppar på morgonen och kanske en mot eftermiddagen VARJE DAG. Det blir sammanlagt 21 koppar i veckan. Att byta ut morgonkaffet mot en kopp te har inte varit ett problem för mig, jag behöver något varmt varje morgon för att komma igång. 
 
Har jag märkt någon skillnad? 
I slutet av den första veckan började huvudvärken kicka in. Den var inte kraftig utan den låg liksom i bakgrunden och lurade. Jag har känt mig relativt trött vissa dagar, men det har bara relaterat i att jag somnat tidigt vilket är bra när man har föreläsningar från klockan nio på morgonen. I slutet av andra veckan har huvudvärken lagt sig, jag känner mig så gott som pigg under hela dagen (beroende på hur mycket plugg vi haft) och jag har inte känt något sug efter en kopp kaffe (okej en gång när jag kände doften av min klasskompis kaffemugg). 
 
Men jag inser ändå att jag klarar mig bra utan dendär första koppen kaffe (fastän den smakar bäst) på morgonen. Det har varit skönt att låta kroppen vila från allt koffein jag fått i mig och att börja varje morgon med en kopp te har varit "renande" på något sett. 
 
Testa ni också, hur beroende är du av ditt morgonkaffe? Om du även vill ha mera inspiration kan jag rekommendera ett poddavsnitt, Hälsosnack med Lotta & Victoria avsnitt 74 - Life begins after coffee
kaffe
2
Sandra Leone

Vilket spännande experiment. Själv dricker jag aldrig kaffe på morgonen, då känns tanken på det kväljande. Däremot lite senare på dagen älskar jag!

johanna

själv så dricker jag inte kaffe, föredrar te :)