Matlagningsweekend

Varning för ett matigt inlägg!! I helgen har jag fått ta del av en matlagningsweekend här på Österåsen, en weekend med tema Hälsosamma frukostar, mellanmål och desserter. Ibland är det ju lite klurigt att göra ett bra och nyttigt mellanmål samt att få ihop en bra frukost. Så i helgen har vi lagat mat, massa mat. Vi har ätit så himla mycket goda och nyttiga pålägg, nya och inspirerande efterrätter samt en riktigt god grönsakssoppa. 
 
Och självklart så var jag tvungen att fota en eller annan bild av vårt mästerverk. Ja, ibland är det roligt att vara praktikant. 
 
 
På lördagsmorgonen samlades gruppen för att göra iordning en arabinspirerande frukost. Hur roligt är det inte att få ta del av en annan kulturs frukostvanor. Vi åt gott Liba bröd med flera olika hummus alternativ, bland annat rödbetshummus, hummus med babyspenat och en variant gjord på svarta bönor. Vi hade också gjort en god tomatsås som var så himla god. Jag kommer att ta med mig flera av de här recepten hem. Jag har fått flera nya favoriter. 
 
Man kan säga att den arabiska frukosten påminner lite om den svenska "tacokvällen", med lite hopplock av allt, man doppar och blandar sin egen frukost helt enkelt. 
 
 
Två selfier från helgen, det lyckades jag också få i all stress och slit. 
 
Till middagen bakade vi bröd, gjorde en urläcker grönsakssoppa och rörde ihop flera olika pålägg. Vi är ju så vana med att vi ska ha ost, skinka och smör på våra mackor, men under denna weekend skulle vi då göra olika alternativ som man istället kan använda för det klassiska ostpålägget. Vi gjorde sesamkaviar, pesto med basilika, örtkeso med morot, tapenade, morotssmör och palsternackssmör. Sesamkaviarn blev min favorit. Den var så god och perfekt som pålägg. Nu vill jag aldrig se ost eller smör längre haha. 
 
Sedan var det dags för dessert och mellanmål. Här ser ni en hallonsufflé. Visst är det en härlig färg!! ♥
 
 
Vi bakade kikärtsrullar (som ni ser högst upp på den vänstra bilden), linsbrownies (längst ner på den vänstra bilden), chiapudding, en pavlova gjord på kikärtsspad (syns på den högra bilden), dadelbollar, äppelkaksbollar och en kvargdessert. Vi hade verkligen ett stort utbud att välja och vraka mellan. Och självklart så var man ju tvungen att smaka på allt. Så roligt att testa på nya och innovativa desserter. 
 
Söndagens frukost bestod av en mer traditionell svensk frukost, med en gröt med hallon, havrekligröt, smoothies, lite pålägg och bröd som lämnat över från gårdagen och även lite chiapudding som vi inte orkade äta upp. 
 Deltagarna fick även göra sitt eget fröknäcke och müsli att ta hem. Även fastän weekenden avslutades lämnade några kvar för att äta upp resterna så till lunch åt vi upp resterna av grönsakssoppan och mumsade i oss massa gott bröd, pålägg och alla de överblivna efterrätterna. 
 
Det har minsann blivit en helg i matens tecken, men jag har också njutit av varje sekund. Så roligt att få hänga med, provsmaka massa recept och även bli inspirerad av all matlagning. Till exempel så kommer jag i framtiden att börja göra egna pålägg, jag ska börja variera mina frukostar mera och prova på att torka mina egna tomater. Ja, ni läste rätt. Det är såå gott att torka sina egna i ugn. Ett litet tips.
 
En inspirerande och lärorik vecka! Nu laddar vi batterierna inför nästa vecka! ♥
 
arabinspirerad - efterrätt - frukost - grönsakssoppa - hallonsufflé - hummus - kikärtsrullar - linsbrownies - lunch - macka - matlagningsweekend - pålägg - Österåsens hälsohem
2
Angelica Wåhlin

Låter riktigt intressant och gott! :)

Ronja

åh vad gott allt ser ut!