Ett vinteräventyr

Jag trodde då aldrig att jag skulle tycka om att semestra i kallare breddgrader. För mig har det alltid varit fokus på sol och värme. Men under den här veckan har jag faktiskt njutit av kylan, det fina sällskapet och allt vi hunnit göra i Ylläs. Jag har alltid haft problem på vintern eftersom att jag fryser så lätt om både händer och fötter och jag måste klä mig som om det var -30 grader ute fastän det bara är -7. Ju äldre jag blir ju mer lär jag mig om hur jag ska anpassa mig bäst under vinterhalvåret. Men under resan har det faktiskt gått relativt bra. Det har inte varit så kallt där uppe, -14 grader var nog det kallaste vi hade. Men jag var förberedd med nya varma skor och varma handskar. 
 
 
En morgon gick jag och Anna-Sara på en promenad till sjön. Det var lite mulet och dimmigt denna morgon, men ändå vackert. 
 
 
Senare samma dag begav vi oss till en djurpark för att både klappa djur och för att åka med huskeys. Det var väldigt roligt att gå omkring och se både renar, highland cattles och kameler. Ja, ni hörde rätt. Det var faktiskt riktigt coolt. 
 
 
Det fanns också hundar på plats, de fick springa runt på området och hälsa på alla som kom. Nicolina ville gärna fotas tillsammans med dem. Inne i caféet kunde man också hitta hundar som låg och värmde sig. 
 
 
Här har ni kamelen, en stor bjässe som var så mysig. 
 
 
Sist men inte minst så hade vi köpt biljetter till att åka med huskeys. Det var en kort sträcka på ca. 1 km men ojj vilken upplevelse. De erbjuder detta endast två gånger i veckan och vi hade turen att vara där på en av de dagarna. 
djurpark - highland cattle - vinter - ylläs - äkäslompolo
1
Danielas Dagbok

Låter alldeles, alldeles underbart! Avis speciellt på huskeyturen!!

Svar: alltså det var en upplevelse! :)
Hemma Hos Felicia