Mordet på Orientexpressen

Jag är en person som måste läsa boken innan man ser filmversionen. Jag har bland annat läst Divergent, Me before you, Maze Runner, Girl on the train och Gone Girl innan jag sett filmversionerna. Så när jag insåg att Murder on the Orient Express som går på bio just nu är en bok skriven av Agatha Christie var jag nästan tvungen att läsa den (för filmen ser grymt bra ut). Det är helt klart veckans boktips. 
 
Och jag måste börja med att berömma omslaget. Detta är en nyutgåva av boken, frå 2017 nämligen. Boken kom ut för första gången år 1934. Så himla coolt. Först hade jag tänkt läsa den på svenska men så hittade jag denna fina upplaga på biblioteket och var tvungen att låna den.
 
 
"I en av litteraturhistoriens mest klassiska deckare reser en spektakulär skara tillsammans på den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais. För en av tågets passagerare ska resan bli den sista. När tåget fastnar i en snöstorm i bergen på Balkan uppdagas ett bestialiskt mord. Ombord i den luxuösa förstaklassvagnen finns lika många misstänkta som resenärer. Men också Hercule Poirot."
 
Detta var min första roman av Agatha Christie som jag läst hittils. Jag gillade verkligen hur hon byggt upp den, hon börjar liksom med bakgrunden till mordet, sedan fortsätter hon med bevisen och avslutar med en twist. I like. 
 
Penguin books - agatha christie - boktips - deckare - mordet på orientexpressen - murder on the orient express
6
ajlimullersandvik.blogg.se

Åh, så roligt! Böcker jag läst innan jag sett filmatiseringarna är Varsel, Parfymen, Da Vinci-koden och Harry Potter. Jag har även läst Bilbo och Kvinnan på tåget, men inte ännu sett filmerna... men nästan alla andra har jag sett filmerna innan jag läst boken. Knäppt ;D

Angånde Pinchos så haaaaatar jag Pinchos. Tycker det är dålig mat, men så är det ju riktigt billigt också. Drinkarna är bra, men de är istället dyra. Men det var kul att gå ut med klassen i alla fall :)

Svar: ååh kul! :)
Hemma Hos Felicia

Cornelia Ingmarsson

Tycker också om att läsa böckerna innan jag ser filmerna och den ser jättefin ut ju. Är en sån person som går mycket på utsidan av boken.
Under julen har jag lånat hem många böcker från biblioteket och betat av dem en efter en. Älskar det!

Svar: Jag också, omslaget är första intrycket :D
Hemma Hos Felicia

Emelie Karlsson

Agatha Christie var verkligen helt fantastisk!

Svar: håller verkligen med dig!! :)
Hemma Hos Felicia

Sara

Sv; Tack fina!

Madde

Låter spännande! Har själv sett filmen, men skulle vara kul att också läsa boken :) Har själv läst en gång en bok av Agatha Christie, the Body in the library (på engelska, hehe) och tyckte nog att den var riktigt bra!

Kul med dessa bokinlägg tycker jag! Man får verkligen inspiration till att själv börja läsa mer böcker :)

Danielas Dagbok

Jag gillar också agatha christies böcker, men den här filmen övertygade mig inte heeeelt. Du kan läsa mera i inlägget nedan om du vill =)
http://danielasdagbok.com/2018/january/b-veckoslutet.html