När man inte kan sova

För många är sömnen något underbart, något man ser framemot efter en lång arbetsdag. En liten tupplur mitt på dagen kanske är det bästa man vet och ger en ny energi resten av dagen. Jag däremot, jag är inte som alla andra. Jag har insett att jag inte tycker om att sova. Det kanske låter lite konstigt och ja, det är lite svårt att förklara. Jag tycker att det är skönt att få lägga huvudet på kudden och somna in i en god sömn som ger mig energi inför kommande dag. Men så länge som jag kan minnas har jag haft problem med att antingen somna, att jag vaknar flera gånger mitt i natten eller vaknar hemskt tidigt och inte kan somna om. Det har alltid varit något. 
 
Så ni kanske fattar att jag är lite less på dethär med sömn och en god natts sömn. Självklart finns det bättre nätter, när jag sover någorlunda bra och inte vaknar upp allt för tidigt. Jag antar att det finns flera där ute som också har problem med att John Blund aldrig kommer och vill därför dela med mig av mina bästa tips för att få tag på sömnen:
 
 
Detta är vad du kan göra när du inte kan sova:
 
1. Börja om med kvällsrutinerna:
Dethär är nog mitt bästa tips och kanske det viktigaste. Alla har vi en kvällsrutin, tvätta ansiktet, borsta tänderna, läsa, se nån tv-serie osv. Om du legat och vänt dig i sängen i flera timmar och inser att näe, idag är det extremt svårt att somna, då är det bara att börja om med kvällsrutinerna och lura hjärnan att det är kväll igen. Samtidigt så släpper man tankarna om att man inte somnar (vilket alltid stressar upp en och gör saken värre) och man blir mindre stressad. 
 
2. Stressa inte upp dig
Som sagt, viktigt att inte få panik över att du inte kan sova. Du kanske har ett tidigt möte dagen därpå eller ett jobb som innebär att du måste kliva upp tidigt och du blir mer stressad när du inser att du inte kommer att få många timmars sömn denna natt. När detta händer för mig brukar jag säga till mig själv att det är okej, att jag får dricka någon kopp kaffe extra nästa dag eller att vad gör det om jag är lite hängig på jobbet eller i skolan. Det ordnar sig. I värsta fall kan man ta till tips nummer 1. 
 
3. Läs en bok
Ta inte fram mobilen precis innan du ska sova eller under natten när du upptäcker att du inte får tag på sömnen. Jag har insett att den gör mig endast piggare och gör att mina tankar springer iväg. Mitt bästa tips är att läsa en bok innan man går och lägger sig. Helst ska du lägga ifrån dig mobilen en halv timme innan läggdags så att ögonen fått vila från det blåa ljuset från skärmen. Det är även ett bra tips om du vaknar upp mitt i natten, ta fram en bok, läs några sidor och helt plötsligt är man trött igen. 
 
4. Gå aldrig och lägg dig hungrig
Jag måste alltid äta något innan jag går och lägger mig. Om jag är hungrig när jag ska sova ligger jag endast och tänker på det och känner hur det kurrar i magen. En macka innan läggdags är ett bra tips. Och det värsta är när man vaknar upp mitt i natten och är vrålhungrig. 
 
5. Lyssna på en podcast
När jag märker att mina tankar är överallt när jag ska sova, jag kanske ligger och funderar något som hänt under dagen eller kommande händelser som jag oroar mig över och då har jag kommit på det bästa tricket att komma bort från de tankarna. Sätt på en podcast på låg volym när du ska sova, du kanske hänger med i början av avsnittet men efter ett tag blir du tröttare och helt plötsligt märker du att klockan är 8:00 och att du lyckats komma bort från tankarna som oroade dig. Dethär kanske låter jättekonstigt men den podden jag alltid somnar till är Träningspodden med Lofsan och Jessica Almenäs. Jag tycker att deras röster är perfekt när jag ska sova och jag somnar ALLTID. Haha! 
 
 
Självklart är vi ju alla individuella men de här tipsen fungerar för mig. Vad gör du när du inte kan sova? 
Jessica Almenäs - john blund - lofsan - sömn - tips - träningspodden
5
Emily ♡

Jättebra tips :D Tack för detta inlägg. Det här ska tänka på den gången det inte går att somna och när tankarna bara flyger runt i huvudet :)

Svar: åh så glad jag blir! hoppas att något av mina tips hjälper! :)
Hemma Hos Felicia

Evelina

Hej!

Superbra tips verkligen! Jag har också jätteproblem med att sova, har till och med (tyvärr) behövt ta till medicin nu för att få lite mer vila..

Svar: Hoppas att dessa tips hjälper dig i framtiden <3
Hemma Hos Felicia

Danielas Dagbok

Jag fick många bra tips på vad man kan göra då man har sömnsvårigheter i det här inlägget! :)

http://danielasdagbok.com/2016/november/en-samre-period.html

Christina

Ett tips som mamma gav mig är när det snurrar en massa tankar i huvudet. Antingen före du ska sova eller när du somnat men vaknar och börjar fundera. Skriv ner alla dessa tankar, på så vis får du dem ur systemet och så är det lättare att slappna av och sova. Jag har stundtals också problem med sömnen, vaknar flera gånger under nätterna, men det är inget jag desto mera störs av.

Svar: Tack så jättemkt för tipsen!!
Hemma Hos Felicia

Jennifer

Bra tips! :)