when you need to stay focused

Idag vill jag tipsa om två appar som har hjälpt mig mycket denna vecka i samband med att hålla mig fokuserad och motiverad till skolarbetet. Att hitta motivationen och orken att plugga till tre tentor på en vecka var definitivt inte det lättaste och jag har behövt allt stöd jag fått. 
 
Först och främst vill jag tipsa om en app som heter Forest: Stay focused. Den har verkligen hjälpt mig att hålla mig fokuserad och att hålla mig borta från sociala medier på telefonen. Forest innebär att du ska så ett träd och medan trädet växer får du inte byta app. Appen måste hela tiden vara igång vilket innebär att du inte kan börja scrolla på instagram eller se vem som uppdaterat facebook-status eftersom att om du byter app medan trädet håller på att växa så dör det och det vill man ju inte. 
 
 
Du kan sedan välja hur länge trädet ska växa, 15, 30, 60 minuter. Helt enkelt hur länge du vill vara fokuserad på din uppgift. Jag brukar vanligtvis köra 30 minuterspass, då passar det alltid bra med en bensträckare. Och när ett träd har vuxit klart får du mynt så att du sedan kan köpa andra coola träd och plantera dem. 
 
Denna app kan jag varmt rekommendera till dig som ofta slinker in på instagram när du ska plugga till detdär viktiga provet. Den är helt gratis för android men sist jag kollade så kostar den för alla med Iphone (fråga mig inte varför). 
 
Den andra appen jag vill tipsa om är Headspace, en app som hjälper en att hitta ett inre lugn, meditera och varva ner. När jag känner att det blir för mycket och jag börjar bli stressad över att tentan närmar sig och hur mycket jag än försöker pränta in så fastnar inget av det jag läser. Då tar jag fram Headspace. Där hittar du bland annat guidade meditationer för bland annar motivation, stress, ångest, produktivitet och en massa mer. Just nu kör jag ett Basics program som innebär att man mediterar 3, 5 eller 10 minuter (det är valfritt) varje dag för att komma igång. Jag älskar konceptet, själv är jag så dålig på att meditera på egen hand men med någon som säger åt mig hur jag ska göra gör det så mycket enklare.
 
 
Nu är jag inne på dag 6, jag kör vanligtvis på 5 minuter eftersom att jag känner att det är det jag klarar av just nu. Meditation är svårt och att försöka få tankarna att inte sväva iväg är en utmaning. Men idag vågade jag mig på 10 minuter och det var faktiskt lättare än vad jag trodde. Och jag kände en lättnad i kroppen efteråt. Det var magiskt och skönt med lite avslappning mellan tentaplugget. Det gör att jag får ny motivation och kan ta nya tag. 
Forest: Stay focused - android - avslappning - headspace - meditation - studier - tentaångest
2
joré

åh nice tips!!!

Linnéa

Vilka bra tips!:)