HUNGER - boktips

Det var ett tag sedan jag delade med mig av ett boktips. Jag måste erkänna att jag faktiskt inte läst någon bok som jag tyckte var tillräckligt bra att tipsa om, men nu. Nu måste jag dela med mig av den senaste boken jag läst. 
 
Idag vill jag tipsa er om Hunger- Historien om (min) kropp som är skriven av Roxane Gay, en kvinna som har fått stå ut med en hel del i sitt liv och det här är boken där hon har valt att öppna upp om hur allt började. Vad som orsakade att hon började hata sig själv och använda mat som tröst. 
 
 
Jag har valt att ta upp två citat från boken:
 
"Jag var upprörd. Jag blev fast besluten att fylla tomrummet och mat var det jag använde för att bygga ett värn runt det lilla som fanns kvar av mig. Jag åt och åt och åt i förhoppning att om jag blev stor, skulle jag vara trygg."
 
Vid ett skede i hennes liv vägde hon 262 kilo på hennes 191 cm. När du läser denna bok kommer du att förstå varför, hur ett trauma i ens barndom kan orsaka en livslång kamp. I slutet av boken hittar man detta citat: 
 
"Jag vet att det inte bara handlar om viktnedgång för att jag ska känna mig tillfreds med min kropp. På ett intellektuellt plan inser jag att smalhet inte är samma sak som lycka. Jag skulle kunna vara smal imorgon och ändå bära på samma bagage som jag har släpat på i trettio år. Jag skulle fortfarande ha kvar ärren efter alla år som tjock person i en grym värld"
 
Läs Roxanes bok Hunger för att ta del av hennes erfarenheter att vara överviktig i en ett samhälle där alla känner sig tvingade att följa idealet! 
Hunger-historien om (min) kropp - Roxane Gay - boktips - böcker - kvällsfika