NÄSSELPESTO - recept

Har ni någongång provat på att göra en nässelpesto? Inte jag heller förrän förra veckan. Jag är inne i en period där jag vill prova på många olika nya recept och hade lite nässlor som jag plockat hemma hos syster som behövde användas upp. 
 
Peston fick en mycket god smak av nässlorna och ger din maträtt ett litet lyft. Om du känner dig modig och har lite brännässlor på bakgården tycker jag att du ska testa denna pesto. Men kom ihåg handskar när du ska plocka dem, annars kan du få rätt så många blåsor. 
 
 
Det du behöver till nässelpeston är:
 
1 liter brännässlor
½ dl pinjenötter
1 vitlöksklyfta
1 dl riven ost
1 dl olivolja
salt och peppar
 
 
Börja med att koka nässlorna hastigt i 2 minuter. Häll bort vattnet och mixa sedan resterande ingredienser. And voilá! Din pesto är redo att ätas. 
 
brännässlor - nässelpesto - nässlor - pesto - recept
3
Viktor

Hur länge håller den? :)

Svar: Om du tillsätter lite olivolja när du ska servera den så håller den bra en vecka i kylen! :)
Hemma Hos Felicia

Wanderlust by Jona

Låter ju supergott, måste prova! :)

Svar: det tycker jag att du ska göra!! :D
Hemma Hos Felicia

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag har faktiskt aldrig ätit nässlor överhuvudtaget. Helt crazy, men alldeles sant >.< Jag är mycket mycket förtjust i pesto överhuvudtaget i alla fall ^^

Svar: jag hade inte häller det förrän förra månaden! Och nu är jag helt såld! :)
Hemma Hos Felicia