SVARAR PÅ ERA FRÅGOR

Lyssnar du på finsk musik? Har du några favoritartister?
Finsk musik är nog kanske inte riktigt min favorit. De gånger jag faktiskt lyssnar på någon finsk artist är nog på radion. Och till mina favoritartister, jag har ett par stycken, t.ex. Ashley Tisdale, Imagine Dragons, Shawn Mendes och Selena Gomez. Jag har en väldigt bred musiksmak. 
 
Vilken var den absolut bästa romanen du läste 2018? (Du får bara välja en!) Jag är på jakt efter lästips. 
Det måste nog vara Pakten som är skriven av Michelle Richmond. Så. Himla. Bra. Jag minns att den hade jag så svårt att lägga ifrån mig. Om jag inte minns helt fel så ska den väl också bli film snart, så skynda er att läsa den! 
 
Hur väljer du ut vilken bok du ska läsa till näst? Någon speciell person/något konto som bjuder på goda lästips eller? 
Vilken bra fråga. Oftast så går jag på känsla. Jag kan inte ta mig igenom en bok om jag verkligen inte känner för att läsa den just där och då. Det ska helt enkelt kännas rätt. Men Goodreads är nog världens bästa app för den som älskar att läsa. Den håller koll på allt du läst, alla böcker du håller på att läsa och vad du vill läsa här näst. Den appen kan jag rekommendera. Men visst följer jag ett par bok-konton på instagram som jag kan tipsa er om. Bland annat @jessicamap, @bookofthemonth och @infinitelynovel
 
 
Om du bara fick läsa en bok, se en tv-serie, äta en maträtt och dricka en dryck resten av ditt liv: vilka blev det då?
Oj, endast läsa en bok resten av livet? Det skulle jag nog aldrig klara. Ett sånt liv vill jag nog inte leva! Men om det var en bokserie kanske jag skulle välja Harry Potterserien. Den tröttnar man ju inte på. Om jag endast fick se en tv-serie resten av mitt liv skulle det nog vara That's 70s show. Den gör mig alltid på bra humör. Drycken jag skulle dricka resten av mitt liv skulle nog vara vatten. Vatten är bra! 
 
Du trivs bra i Vasa men längtar du tillbaka till Umeå någon gång? 
Helt ärligt så nej. Inte det minsta. Jag mår tusen gånger bättre här i Vasa. Det jag kanske saknar liiiiite är nog alla bra restauranger. Jag älskade pastan på Vezzo och de goda salladerna på Rost. 

Har du besökt Umeå sedan du flyttade därifrån? 
Nej, det har jag inte. Mamma och jag har flera gånger tänkt åka iväg på en weekend, men jag har alltid avbokat. Det kommer att komma den dagen jag är redo att åka tillbaka, men just nu vill jag endast fokusera på livet här i Vasa. 
 
 
Vad är dina framtidplaner vad gäller jobb och karriär?
Jag har inga större planer för framtiden just nu. Jag trivs så himla bra på jobbet jag har nu, så roligt att få jobba med otroligt grymma och peppande kollegor och att se nöjda kunder varje dag. Och vem vet, de kanske finns utvecklingsmöjligheter i framtiden. Livet är rätt så gött just nu! 
 
Vad har du för ovanor? 
Min största ovana är nog att jag river loss mina nagelband när mina händer blir för torra. Jag kan hålla på tills det börjar blöda. Not so nice. Och sen har jag också lätt att fastna i rutiner. 

Vilken är den första sidan du öppnar när du loggar in på nätet? 
Oftast youtube, eller blogg.se. Jag har blivit riktigt beroende av youtube just nu, följer hur många som helst och kan sitta i timmar haha! 

Hur gammal känner du dig? 
Som 20. Enligt mig så när man är 24 så borde man ju vara rätt så mogen och strukturerad. Haha, det är nog definitivt inte jag jag just nu. Jag är ung i sinnet! 

Nämn någon du beundrar och varför. 
Jag beundrar de människor som gör något de verkligen brinner för. Jag kan bli superpeppad när jag ser hur andra gör något de verkligen gillar, när jag ser deras entusiasm i ögonen. 

Vad drömmer du om att göra som du inte har gjort än? Varför har du inte gjort det?
Att få se mera av världen. Jag vill uppleva flera kulturer, testa på spännande maträtter och beskåda vackra städer som jag inte tidigare gjort. Varför har jag inte gjort det tidigare? Jo, att resa har känts som en stor process, all planering, allt som ska bokas och allt som ska packas. Dessutom har jag ju studerat i 3 år vilket gjort mig lite begränsad pengamässigt. Men nu måste jag verkligen ta saken i egna händer, annars så lär jag ju inte se mer än de finländska skogarna. 
 
senaste resan var till Åland förra augusti
 
Har du någon hemlig dröm som du knappt vågar säga högt för den känns "löjlig"? 
Haha, jo. Det är nog att jag ska bli igenkänd från min blogg. En liten sådär pinsam dröm, men det skulle vara roligt, eftersom att jag ändå älskar att fota, skriva och arbeta på bloggen. Jag brukar säga att bloggen är mitt obetalda jobb haha. Visst händer det ibland att någon nämner att de läser min blogg (oftast på krogen hehe) men det skulle vara roligt om det skedde lite nu som då. Don't judge me! 
 
Vad är det roligaste / jobbigaste med att blogga? 
Att jag fåt utlopp för min kreativitet, att fota och bygga upp outfits. Självklart så är det också roligt att få feedback på det man jobbat på, speciellt om jag skrivit ett långt och persongligt inlägg. En annan sak som är roligt är att få träffa andra som bloggar, samt att få ta del av fina events och träffa andra grymma människor. Sånt inspirerar mig till max. Det jobbiga är nog när idéerna tar slut. Men nu har jag lärt mig att det är bara att vänta ut det, de kommer efter några dagar! 
 
Vad läser du för typ av bloggar? (Gärna tips haha) 
Jag läser rätt så lite bloggar faktiskt. Jag har helt slutat att läsa de stora bloggarna, så som Kenza och Janni Deler. Nu har jag satt fokus på den finlandssvenska bloggosfären, det finns så många grymma bloggare här i nejden. Till exempel:

Vad finns alltid i din kyl?
Yoghurt, ägg, morötter, sallad, äpplen och en vattenflaska! 
 
Vilket är ditt bästa minne med din vän Elin?
Jag vet inte ens om det går att besvara denna fråga. Elin är min bästa vän ända sedan vi kröp runt på alla fyra. Ni kan kanske förstå att vi gjort det mesta tillsammans. Men de bästa minnena är nog från lägstadiet, efter skolan hemma hos någon av oss. Vi åt antingen kladdkaka, kokosbollar eller kanelbullar. Vi var obrydda, levde livet och allt var gött. Sådana minnen ser jag gärna tillbaka till! Du är fin du Elin! ♥
 
 
Är du naturligtvis så smal eller har du/har du någonsin haft problem som ätstörning? 
Jag skulle nog säga att jag varit naturligt "smal" hela mitt liv. Att man måste förknippa det med en ätstörning eller liknande är ju lite tråkigt, har flera gånger fått den frågan och svaret är nej. Jag har inte haft någon ätstörning. Under mina sista år i Umeå gick jag ner lite i vikt pågrund av att jag inte mådde så bra, mycket press i skolan och sånt. Inget jag pratat så mycket om. Men nu är jag back on track igen! 
 
Vad ser du mest fram emot i framtiden? 
Min framtid är väldigt öppen just nu. Jag lever mest dag för dag och tar till vara på alla fina stunder i livet. Men just nu ser jag nog mest framemot sommaren, min första sommar i Vasa. Ska bli så spännande! 
 
Finlandssvenska bloggare - Q/A - Umeå - Vaasa - frågor och svar - goodreads.com - influencerresa - psykisk hälsa
1
Corinne Grönholm

Vad kul att du ville nämna min blogg, stort tack för det!! <3 Gjorde mig superglad! Jag läser inte heller sådär regelbundet så många bloggar men har några favoriter jag kikar in på varje dag och din är definitivt en av dem! :) Roliga frågor förresten! SÅ kul när folk verkligen vill fråga frågor när man har frågestund! :)