En vecka kvar

 
Nej, men hörni! Dagarna bara springer iväg, det är redan torsdag och endast en vecka kvar av min praktik här på Österåsen. Det är helt obegripligt när jag tänker på att jag varit här i 7 veckor. Men nu har jag bokat biljetter hem så nu är jag redo för nästa veckas hemfärd. 
 
Självklart så är dert blandade känslor när jag tänker på att jag ska åka härifrån. Min praktik har varit toppen och alla här, personal samt gäster har varit så otroligt fina och har bemött mig så bra. Jag är fylld med ny kunskap och även idéer för framtiden. Samtidigt ska det bli skönt att få komma hem, få sommarlov och som jag nämnt tidigare, börja ett nytt kapitel. 
 
Här är ett par bilder från veckan: 
 
Jag har handlat lite inför helgen. En craving jag får varje sommar är nog vattenmelon. Så mumsigt att sitta och äta en varm sommardag. Ett nyttigare alternativ till snacks! Och så har vi även fått vattenmelon till frukosten. Jag jublar! Här ser ni en frulle med kvarg, äppelmos, müsli, blåbär, jordgubbar, ägg och melon. 
 
Utan en bra frukost kan jag inte börja dagen. Det är viktigt att ge hjärnan energi för att kunna orka jobba hela dagen! 
 
Vädret har varit toppen och vi har njutit av att luncha utomhus. Här ser ni en fiskgratäng med kokt potatis samt ett stort utbud av grönsaker. Japp, stora portioner behövs för att orka hela dagen. Jag älskar Österåsens salladsbuffée, denna dag kunde man hitta allt mellan gurka och tomat till ugnsbakade palsternackor och linsröra. Det finns alltid ett stort utbud och jag önskar verkligen att man hade sådant koncept hemma. Får väl börja införa det när jag kommer hem! 
 
Och så självklart en kopp kaffe efter maten. 
 
 
Häromdagen hade vi en asgod WOK till lunch som serverades i pitabröd. Här ser ni vad woken innehöll, äpple, curry, morot, vitkål, risnudlar, kokos och ramslök. Samt lite mangochutney till. Herregud vad gott det var. Ska testa detta när jag kommer hem. 
 
 
 
Det känns som att jag blivit extra inspirerad av maten på Österåsen denna vecka. I veckan fick vi även en riktigt god pastasallad (till höger) med oliver, tomat, ruccola, olja, rödlök, fetaost och salladskrydda. Jag måste börja göra pastasallader, alltså denna var supergod. Jag kan varmt rekommendera den. 
 
Och till middag har vi också fått rårakor med lingonsylt. Hur gott och enkelt? ♥
 
Så har det också blivit en och annan promenad i skogen. I solnedgången. Ett bra sett att avsluta dagen på. Jag har även plockat fram korsordstidningen och gjort lite hjärngympa. Det är något man borde göra oftare. När jag började i veckan så kändes det svårt, men efter ett tag när man kommit in i det så går det lättare. Ett mycket bra sätt att hålla hjärnan frisk. 
fiskgratäng - frukost - korsordstidning - kvarg - lunch - pastasallad - pitabröd - rårakor - vattenmelon - Österåsens hälsohem
1
emma

skönt med sommarlov :)