Jullistan 2019

Är det ett nöje att slå in julklappar eller är det rena mardrömmen?
Jag har inga problem med att slå in julklappar, det kan faktiskt vara rätt så avstressande. Speciellt när man får pyssla, slå in med fina band och rosetter. Det är hela "köpa-julklappsgrejen" som är jobbigt för mig!
 
Adventsljusstake eller julstjärna?
I år har jag ingen adventsljusstake. Jag försöker undvika levande ljus pågrund av Aurora. Men jag har ljusstakar i fönstren samt många ljusslingor utspridda i hela lägenheten för maximal myskänsla! 
 
en bild från Umeå
 
Vad dricket du helst till julmaten?
Helst föredrar jag ett riktigt gott vitt vin.
 
Har du en äkta gran eller kör du på plastgran?
Ni kan inte hitta en julgran hemma hos mig tyvärr. Jag tror att Aurora praktiskt taget skulle bo i den, tugga sönder alla grenar och välta den var 5:e minut. 
 
 
Drömjulklappen i år?
Jag har inte önskat mig något iår. 
 
Vad får absolut inte hända på julafton?
Ett måste för mig på julafton är att se Kalle Anka firar Jul som sänds på tv. Utan det är det ingen jul alls. Om jag inte minns helt fel så var det ett år vi inte kunde se det för vår tv strulade och jag var så ledsen! 
 
En jultradition som du vill slopa?
Vi har inte så många jultraditioner i dagens läge, vi har slopat en massa vilket är tråkigt. Men jag har liksom tappat intresse av att fira jul. Vi har balnd annat slutat fira annandag jul hemma hos mormor vilket är tråkigt. Jag hade gärna åkt hem till henne och ätit hennes goda mat som förr i tiden. Men jag vill inte slopa några av de traditoner som vi har idag, så som uppesittarkvällen, julmiddagen och Kalle Anka.
 
 
Vilka dofter påminner dig om julen?
Saffran, pepparkaksdoften, kanel.
 
Du får välja två temafärger att inreda julen med, vilka färger blir det?
Rött och guld tror jag.
 
Marabou chokladhus vs. pepparkakshus?
Pepparkakshus all the way. 
 
Var ska du fira jul iår?
Iår så ska vi fira julen tillsammans med mormor och min moster och hennes familj. Det kommer bli riktigt mysigt. Vi ska äta god middag där alla drar sitt strå till stacken, ha en secret santa, dricka glögg och njuta av det mysiga som julen för med sig. Jag är så glad att vi äntligen firar julen tillsammans med släkten!
 
 
Det bästa med julen är...?
Att släkten samlas, vi träffas alldeles för sällan. Och chokladen. Aladdinasken är det bästa jag vet!
 
 
Listan hittade jag HÄR, in och kika på hur Emelie svarde!
advent - aladdin ask - julgran - jullista - julmiddag - pepparkaka
2
Annie - Stora Små Äventyr

Kul lista :)
Det är verkligen mysigt att slå in julklappar :)

Sara

Vilken härlig lista! Fick riktigt julfeelis nu av att läsa den :)

Svar: åh tack Sara!
Hemma Hos Felicia