På äventyr i Uppsala

En liten uppdatering från helgen i Uppsala. Det är något jag gillar med att upptäcka nya städer, prova på nya caféer och att ta del av sevärdheterna som finns där. Och Uppsala är en väldigt vacker stad, mysiga gator, gamla och Pelle Svanslös-aktiga hus (för er som inte visste så utspelar sig Pelle Svanslös i Uppsala) och mysiga parker! Jag måste verkligen besöka staden under sommaren, det lär vara hur fint som helst. 
 
I dagens inlägg kommer jag att dela med mig ett par bilder från resan, några hightlights från helgen och även ett par caféer jag har besökt. Jag tog inte så många bilder under helgen, jag försökte verkligen ta det lugnt, stressa ner och leva i nuet, men ett par lyckades fastna på mobilen: 
 
Min helg i Uppsala:
En vacker himmel. Jag mellanlandade i Helsingfors och hade cirka 2h att fördriva på flygplatsen. 
 
 
Jag passade på att inskaffa en julklapp till julklappsleken. Jag var nämligen bjuden till fest på lördagen där julklappsleken skulle äga rum, så jag var på jakt efter en julklapp som passar de flesta och som låg runt 150 kronor. Så det fick bli muminkaffe och choklad. 
 

 
 
Café Årummet 
 
Årummet i Uppsala. Ett café ni måste besöka om ni är sötsugna. Jösses vilket urval de har, varning för beslutsångest. Där finns allt från sött till salt, pajer, smörgåsar, sallader och tårtor. Vi skulle precis äta lunch så vi delade på en morotskaka. Jag passade även på att dricka en cappuchino!
 
Jag måste även berömma inredningen i caféet, supermysigt var det! 
 

 
Pelle Svanslös
 
 
I centrum kan man även hitta en liten staty av Pelle Svanslös. Det finns även en park som är ägnad Pelle Svanslös där det finns en riktigt fin lekpark. Den har jag ännu inte sett men ska så se till att gå dit nästa gång jag har vägarna förbi! 
 

 
 
Uppsala Domkyrka
 
 
Jag har utforskat domkyrkan i Uppsala. En väldigt vacker byggnad. Det var stämningsfullt och fint. Vi gick ett varv genom kyrkan, spanade in den otroligt vackra konst som pryder väggar och tak. Precis innan vi skulle gå frågade en i personalen om vi ville gå upp till skattkammaren och ta del av utställningen där, så vi fick med oss en ficklampa och ett ark med en beskrivning över föremålen som finns där uppe och så hoppade vi in i hissen som skulle ta oss upp till sjunde våningen! 
 
Senare gick vi även på museum, vi var väldigt kulturella denna lördag. Det var väldigt dåligt väder i Uppsala denn helg så det var väldigt svårt att hitta på grejer. Men vi tog oss till Evolutionsmuseumet, spanade in lite dinusarier innan vi bestämde oss för att åka hem igen. 
 

 
 
Güntherska Hovkonditoriet & Schweizeri
 
 
Lördagsmorgonen/förmiddagen började här, på Güntherska hovkonditoriet. När man kliver in omfamnas man av en julig doft. Hälften av deras bakverk är julinspirerade och jag är i himlen. Jag passade på att beställa in en saffranscroissant som var en succé! Wow! Jag älskar croissanter OCH jag älskar saffran. Ni fattar!
 
Sedan beställde jag in deras svamp- och ricotta toast samt en cappu. Det var en riktigt bra start på dagen. Jag blev så mätt. Jesper provade på en av deras ost- och skinkmackor. Jag tror att även den fick bra betyg! De hade också det största pepparkakshuset jag beskådat.  Klicka HÄR för att spana in det, jag blev inponerad! 

 
 
Mysiga hemmakvällar
 
 
Gustav och Hubbe
 
 
Vi har kollat filmer, ätit tortillas med falafel, börjat se Outlander, druckit kaffe och gjort en riktigt god brunch. En riktigt lyckad helg om jag får säga det själv (fastän vädret inte ville vara på vår sida). Jag behövde verkligen varva ner och släppa alla tankar på jobb och privatliv. 
 
Vart reser ni helst när ni vill varva ner och ha lite tid för er själva?
Falafel - Tortillas - brunch - café årummet - domkyrka - finnair - güntherska hovkonditoriet - julklappsleken - moomin - morotskaka - pelle svanslös - uppsala
2
Celine

Omg men den där muminpresenten vill jag ha!!

Annie - Stora Små Äventyr

Vad mysigt! Uppsala är fint! :D Jag borde åka dit snart, min lillebror bor där :)