Saffransscones - RECEPT

Har du möjligtvis ingredienser som lämnat över från julens bak? Don't worry. Idag bjussar jag på ett recept som passar perfekt till frukost eller till ditt "afternoon tea". Jag hade lite saffran över efter julen och kände att jag ville göra något riktigt gott utav det. Varför inte lite goda scones? Och de fick det bli. 
 
Jag älskar scones och saffran så min frukost fick en lite julig klang. Här nedan hittar du receptet på dessa godingar: 
 
 
För 3 stycken scones behöver du: 
 
1 dl mjölk
0,5  g saffran
1 dl havregryn som jag mixade till mjöl
1 dl vetemjöl
1 dl majsmjöl
salt
0,5 g bakpulver
70 g smör
1 ägg
 
 
 
1. Sätt ugnen på 250 grader
 
2. Koka upp mjölken och saffran i en kastrull och låt det sedan svalna. 
 
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke.
 
4. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. 
 
5. Blanda ägg och saffransmjölken och de torra ingredienserna till en deg.
 
6. Platta sedan ut degen till tre stycken kakor (eller så många du vill ha) och nagga sedan kakorna.
 
7. Sen är det bara att sätt in dem i ugnen i ca 10 minuter och voila, du har en riktigt smarrig frukost! 
afternoon tea - frukost - julbak - recept - saffran - saffransscones - scones
3
Jenni

Detta lät spännande och faktiskt riktigt gott. Ha en bra dag :)

Svar: men tack desamma du!
Hemma Hos Felicia

Bexollila

Men åh vilken smart tips jag lånar det där!

Svar: absolut! kör på!!!
Hemma Hos Felicia

Angelica Wåhlin

Ååh, vad gott!

Svar: ååh ja!!
Hemma Hos Felicia