Saker jag gör samt undviker just nu

Hej på er! Hoppas att allt är bra med er och att ni håller er friska. Jag mår bra, har börjat måndagen med en morgonpromenad och en god frukost i lugn och ro vid köksbordet. Livet rullar på som vanligt helt enkelt. Det har minsann hänt så mycket förra veckan, nya rekommendationer, restauranger håller stängt och affärer ändrar öppethållningstider. Vasa stad blir mer och mer öde. Men jag försöker ändå hålla humöret uppe så gott det går.
 
Jag tänkte också lista ett par saker jag gjort när jag varit tvungen att stanna hemma, det kanske kan inspirera er när ni drabbas av tristess och är ute efter nya saker att dona med. Jag kommer också att lista ett par grejer jag helt enkelt undvikit att göra nu under Corona tiden för det är ett par saker jag valt att ha lite extra koll på.
 
Saker jag gör när jag måste stanna hemma:
 
1. Kollar serier
Ingen överraskning. Det är det bästa tidsfördrivet när man inte orkar göra så mycket. Jag har dock väldigt svårt att välja vad jag ska se. Jag började precis se en komediserie vid namn Medical Police på Netflix, bra att ha som tidsfördriv. Men ni får gärna tipsa mig om någon bra serie ni sett på sistone! 
 
2. Lagar god (och kanske lite avancerad) mat
Att göra maträtter som tar lite extra tid är ju perfekt att prova just nu. Vi har ju all tid i världen. Till exempel så testade jag på en riktigt god pasta med blåmögelost häromdagen. Kanske prova på någon ugnsgratäng eller något långkok skulle kanske vara roligt. 
 
3. Online shoppar
När jag får tråkigt så kikar jag runt på olika hemsidor, Asos, Nelly, Zalando osv. Häromdagen klickade jag hem lite hudvård från Dermosil som jag behövde. 
 
4. Kommenterar bloggar
Nu är det en bra tid att upptäcka nya bloggar eller kanske nya youtube kanaler. Jag gillar att kolla runt efter nya inspirerande bloggare, jag gillar även att kommentera och peppa andra. Det kan ni också göra. Visa lite kärlek och pepp för andra bloggare som gör ett superbra jobb. Kanske jag kan dela med mig av nya intressanta bloggar jag stött på senare i veckan!
 
 
5. Långpromenader
Vädret har varit toppen, solen har varit framme i flera dagar och jag har passat på att samla lite dvitamin. Att ta långa promenader i det fina vädret är ett superbra tidsfördriv och du kan lyssna på alla poddavsnitt du missat. Jag har en hel lista som jag ska ta mig igenom! 
 
6. Läser böcker
Självklart läser jag böcker. Jag har laddat upp med 11 (!!) stycken böcker som jag ska ta mig igenom nu i karantäntider. Jag kommer nog inte att få tråkigt under de första veckorna. Gissa om jag fick lite panik när de släppte nyheten om att biblioteket skulle stängas. Jag hann tyvärr inte låna några böcker!
 
7. Går igenom alla youtube klipp jag missat
Jag spenderar mycket tid på youtube, tar mig igenom massa klipp jag missat av mina favorityoutubers. Det är en massa må jag säga. Här kan jag också sitta i dagar.
 
8. Beställt mat från Matsmart.fi
Ett hett tips är att beställa t.ex. müsli, såser, oljor, pasta, gryn och andra tunga grejer fårn Matsmart.fi. Jag gjorde en beställning för två veckor sedan och fick den förra veckan. Jag hade bland annat klickat hem lite granola, müsli, snabbhavregryn och majskakor. Sådant som håller sig en stund. Då behöver du inte spendera tid i mataffärerna. 
 
aurora är alltid nyfiken när det kommer stora paket! 
 
 
Vad jag har slutat göra eller undvikit:
 
1. Jag handlar inte lika ofta
Jag försöker att besöka mataffärer så lite som möjligt. Förra veckan gjorde jag ett snabbt besök när kattmaten tog slut, annars har jag klarat mig rättt så bra. Det är ett bra tillfälle att äta all konstig mat man har i frysen. Man kan hitta några godingar där inne som man glömt bort. 
 
2. Shoppa i affärer
Jag har undvikit att shoppa, eller att spontant strosa runt i gallerior. Där kan man lätt stöta på folk som hostar, nyser eller liknande. Jag har heller inte spenderat tid på caféer och slösat pengar på caffé latte. 
 
3. Folk i allmänhet
Jag har helt enkelt undvikit folk i allmänhet. Nu har jag också varit ledig ett par dagar från jobbet så jag har valt att spendera så mycket tid hemma som möjligt tillsammans med Aurora. Försökt hålla mig lite aktiv men måste erkänna att soffan lockat mera än fysisk rörelse! Men jag tycker det är helt okej att  vara lite extra lat nu i karantäntider!
 
4. Röra mig i ansiktet
Jag har också försökt att inte röra mig så mycket i ansiktet. Ibland gör vi det omedvetet men jag försöker bli medveten om när jag gör det, helst innan jag tänkt göra det. Samt så har jag tvättat händerna mera och försökt få tag på handdecinfektion men det har jag ännu inte lyckats med. Jag har en gammal tub som snart håller på att ta slut. 
 
corona - lista - matsmart
3
Victoria

Tvål tar bort 98% av bakterierna medan handdecinfektiom bara tar bort 2% så satsa på tvål istället!

Svar: Jag kör båda! ;)
Hemma Hos Felicia

GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Bra lista! :))

Svar: åh tack!
Hemma Hos Felicia

Marias Memoarer

Jag har blivit mycket mer noga med handtvätt m.m., jag undviker att hälsa på hemma hos folk, jag handlar mat bara 1 gång/vecka, har promenerat nästan varje dag, kollar serier m.m. Jag har fortfarande lagat ganska simpel mat, men idag hittade jag äntligen inspo att testa ett nytt recept som jag aldrig gjort förr, roligt var det :) Jag har även handlat lite på nätet, eftersom det inte är läge att springa omkring på stan..

Svar: Super! :D
Hemma Hos Felicia