Läsarnas boktips #1

 
I ett tidigare inlägg bad jag er att dela med er av era favoritböcker som jag senare, när jag läst ut dem ska skriva en recension om. Celine tipsade mig om hennes favoritbok, eller rättare sagt serie. Hon håller som bäst på att läsa The Mortal Instruments serien (första boken har även blivit film). Jag har nu läst första boken i serien.
 
The Mortal instruments är en bokserie i sex delar (för tillfället) och är skriven av Cassandra Clare. Dock är det endast tre böcker som har blivit utgivna på svenska men väntar med spänning på att flera ska översättas. Första boken i serien heter Stad av Skuggor (City of Bones) och utkom i mars 2007. Den är hela 527 sidor lång, men tog ändå inte länge för mig att läsa ut den. Var som fastklistrad och kunde knappt lägga ifrån mig boken! 
 
Clary Fray bor i New York och lever ett normalt liv (tror hon) tillsammans med sin mamma. En kväll beslutar hon och hennes vän Simon att besöka en klubb som hon gillar, Pandemonium. Där upptäcker hon en skum kille som plötsligt smiter in i ett källarutrymme och bakom honom dyker ett par skumma gestalter upp. Clary känner att något är fel och följer efter honom. Clary blir helt plötsligt vittne till en demons död och att det är bara hon som kan se mördarna. Det är också första gången hon träffar Jace, en skuggjägare som senare kommer att betyda mycket för henne. 
 
Efter att Clarys mamma kidnappas förändras hennes liv, hon börjar se saker som hon aldrig sett förut och upptäcker att någon blockerat hennes minne. Jace och hans vänner Isabelle och Alec, även de är skuggjägare, hjälper Clary att återfår sitt minne och söka efter hennes mamma. Vad de inte hade förväntat sig var att Valentine ligger bakom det hela. 
 
Var ett tag sedan jag läste en fantasy-roman. Förut läste jag extremt mycket om vampyrer (det var den tiden när Twiligth var inne). Men jag är glad att jag nu har tagit upp det igen, eftersom denna bok var en riktigt bra bok. Jag var fast redan efter första kapitlet. Måste erkänna att det var en liten del som var rätt långtråkig men annars har jag sträckläst denna bok. I boken fick man ta del av flera historier, som man då för tillfället trodde var sanna men senare kunde ha varit en stor lögn. I slutet börjar man förstå allt, vilket känns som en lättnad. Jag funderade på vissa grejer under bokens gång och i slutet fick jag svar på alla mina frågor. 
 
Jag gillade verkligen Clarys och Jaces relation, det förvånade mig hur allt slutade men oj vad den var spännande mitt i. Vet ni, jag måste verkligen ta och fortsätta på denna serie. Jag vill veta hur allt detta slutar. Men tror jag tar en liten paus, eftersom jag har en hel hög med böcker att läsa just nu, tack vare er. 
 
Om ni ännu har flera bokförslag så är det bara att kommentera i detta inlägg! Tar gladeligen emot era tips! ♥
boktips - böcker - city of bones - stad av skuggor - the mortal instruments
2
Milina Salihodzic

kul inlägg!

sussu

kolla filmen på bio, och den var riktigt bra! läste sen boken, men den var fullständigt annorlunda! gillade den inte. Vet då inte om den inte helt enkelt föll mig i smaken, eller om det var för att jag sett filmen före och den var så mycket bättre :)