Böcker jag läst i Januari

1. Alice i Zombielandet - Gena Showalter
 
Jag har länge spanat in denna bok och när jag spontant hittade den inne på biblioteket nästan hoppade jag av lycka. Jag blev verkligen inte besviken på handlingen, romantik blandat med spänning, zombies och drama. Allt du behöver finns i denna bok. Sedan upptäckte jag att det finns flera böcker, att det är en serie. Då blev jag glad! 
 
Denna bok är kanske mera åt den ungdomligare läsarskaran. Man får en liten annan version av zombies än vad man är van vid. 
 
2. Den som väntar - Kristin Emilsson
 
Detta är fortsättningen på Äta kakan och ha den kvar. En bok om Amanda och hennes man Erik, ett struligt förhållande, barn, otrogenhet och att försöka bolla allt samtidigt utan att gå in i väggen. En väldigt flummig förklaring om vad boken handlar om, men jag kan varmt rekommendera båda böckerna. Handlingen är super! Jag läste över denna bok på bara några dagar. 
 
Denhär boken vänder sig helt klart till en vuxen publik. Toppenläsning nu i vinter (eller vår ska vi väl hoppas att det  blir snart). 
 
3. Jag bara tvingar mig lite - Maja-Stina Fransson
 
Maja-Stinas bok är baserad på verkliga händelser men vissa delar i boken är påhittat skriver hon i slutet av boken. En mycket intressant bok om Minna som har lidit av flera olika tvångsbeteenden. Som 12-åring var hon besatt av att tvätta sig, som tonåring var hon besatt av vikten och i vuxen ålder är hon besatt av att gå på café för att tjuvlyssna på andra kunder. 
 
Man får en inblick i hur det är att leva med tvångstankar och hur svårt det verkligen är att få kontroll över dem. Jag lärde mig massa av denna bok. Bra läsning! 
 
4. Varma Kroppar - Isaac Marion
Boken som blev film, ni kanske har sett filmen Warm Bodies? Det är en av mina favoritfilmer faktiskt. Helt underbar. Boken var också bra, dock inte riktigt samma handling som filmen. Det fanns en hel del detaljer som stack ut, men annars lika. Jag skulle nästan ha velat läsa denna bok före jag såg filmen, jag tror jag skulle ha gillat den bättre då. 
 


Januari - Maja-Stina Fransson - alice i zombielandet - boktips - den som väntar - gena showalter - isaac marion - jag bara tvingar mig lite - kristin emilsson - tvångsbeteende - varma kroppar - warm bodies - zombies - äta kakan och ha den kvar
4
Emelie Karlsson

Warm Bodies är en av mina favoritböcker faktiskt. Antagligen då jag läste den ganska tidigt i min "läskarriär", så den ligger nära hjärtat. Kommer ihåg hur besviken jag blev när filmen kom ut då den var sååå olik!! Hade inte alls samma känsla. Har uppföljaren till boken på pre-order just nu, The Burning World, och är sååå taggad!!

Svar: Jag tror faktiskt det var du som tipsade mig om att läsa den boken!!! Så tack för tipset!! Och nu får jag nog ta och läsa fortsättningen, eftersom att den inte finns som film så kan jag gilla den boken bättre!! :D
Felicias mode

Ida-Marie Jungell

Åh tack för tipsen! Älskar också filmen Warm bodies så ska fundera på ti läsa boken också :D

Sarah

fina bilder på dig

Veronica Pettersson

Böcker är fantastiskt!

Svar: det har du så rätt i!!
Felicias mode