3 healthy breakfasts for school

Nu har skolorna kickat igång igen, det är tidiga mornar som gäller och det kan bli rätt så stressigt när sminket ska fixas, väskan ska packas och outfiten ska finslipas. Då finns det en risk att frukosten bortprioriteras. Frukost är dagens viktigaste måltid, den gör att du får en bra start på dagen och med en god och näringsrik frukost hjälper det dig att äta bra och regelbundet under dagen. Och det viktigaste, du är mer fokuserad i skolbänken och kan jobba bättre!
 
Självklart så kan inte alla äta frukost på morgonen, vissa har ingen apitit förrän efter någon timme efter att man vaknat. Ett tips är att göra iordning frukosten dagen innan, kanske overnight oats eller ha en yoghurt hemma och förbereda lite topping som man kan ta med och som man kan äta när man kommer till skolan. 
 
Jag tänkte tipsa om några enkla och näringsrika frukostar som inte tar så länge att göra och som gör att du får en bra start på dagen. Det jag fokuserar på är en god och näringsrik topping, jag varierar från dag till dag och gör att jag aldrig tröttnar. 
 
 
Gröt är något de flesta äter på morgnarna, det går snabbt att bara slänga in en portion i mikron och då hinner man även kanske jobba lite med sminket medan gröten arbetar. Det är här toppingen är viktig. Gröt i sig kan ju vara lite tråkig men om man tillsätter lite goda bär så som blåbär eller jordgubbar, lite frön och nötter så har du en riktigt god frukost som håller dig mätt i flera timmar. Jag brukar också äta ett kokt ägg tillsammans med denna gröttallrik. 
 
 
Smörgåsar är också något som är enkelt och gott att äta till frukost. Jag älskar rågbröd och min favorit är Reissumies tosi tumma. Så gott och bra. Här är det också viktigt att tänka på vilket pålägg du använder. Här har jag några ostskivor, ägg, sallad och gurka. Tomat är också något jag älskar att ha på mina mackor. Skinka är också bra för dig som tycker om det. Skippa de produkter som innehåller onödigt socker så som kaviar och liknande. Det kan göra att du får en liten dipp under dagen och som gör att du känner dig trött och omotiverad. 
 
Frukt är också bra att äta tillsammans med dina mackor. Apelsin ger dig massa c-vitamin som kan vara bra för dig som inte vill bli sjuk nu när skolan precis börjat. Den boostar ditt immunsystem och gör dig pigg och glad. Det är inte så kul att missa massa nytt nu när skolan precis börjat. 
 
 
Yoghurt har länge varit min favoritfrukost. Det är enkelt att bara hälla upp lite naturell yoghurt i en skål och mixa och vara kreativ med toppingen. Här är det viktigt att använda sig utav naturell yoghurt eftersom att de yoghurtar med smak innehåller en del socker. Här ovan ser ni en yoghurtskål med apelsin, müsli, lingon och torkad frukt. Jag gillar även att ha nötter på min yoghurt, så som paranötter, valnötter och hasselnötter. Naturella nötter är de bästa, de innehåller inget tillsatt salt. Även denna frukost håller mig mätt i timmar, göra att jag känner mig fokuserad och pigg under morgonens första timmar!
 
Hoppas att ni fått några tips och idéer till er frukost. Och kom ihåg, hoppa inte över frukosten! Den är så viktig för dig! ♥
apelsin - frukost - havregrynsgröt - lingon - naturell yoghurt - rågbröd - skolstart - toppings - äggmacka
5
Annelie

Super tack för läckra tips❤️själv älskar jag frukostar 🤪😀

Viktor

Superbra tips ju! :D Så svårt att veta vad man ska ha till frukost, då är det bra med lite fräscha tips :D

sofia

Åh vilket superbra inlägg! Jag har så svårt att veta vad jag ska äta till frukost som är nyttigt och bra så detta var helt perfekt för mig :)

Liselotte Johansson

Superbra inlägg. Det sa ska jag visa för min 15åriga dotter. Inte alltid lätt att få henne att äta frukost.

Svar: Åh underbart!! <3
Hemma Hos Felicia

Emelie

Gröt har typ blivit min nya bästa grej när det krisar med lunchlådan! Bara att blanda ihop havregryn och annat en tycker är gott att ha i gröten och sen på jobbet hälla på hett vatten och skummad havremjölk. Yuuuum!!

Svar: det är så enkelt och gott, speciellt när man kan variera toppingen!! :)
Hemma Hos Felicia