TANKAR OM 2018

Nu har tre dagar av 2018 passerat. De har bestått av mysiga promenader, långa frukostar, fikastunder, många koppar kaffe och tentapljugg. Jullovet är officiellt över för mig nu när jag måste ta itu med studier igen. Men jag vill ändå skriva ett inlägg om mina tankar om det nya året, vad jag har att se framemot, orosmoment och funderingar helt enkelt. 
 
Med ett nytt år kommer nyårslöften, saker man vill förändra eller uppnå under årets gång. Jag kommer att hoppa över hela nyårslöftes-grejen detta år, jag har aldrig varit ett fan av dem och anser att de bara lägger så stor press på en. Jag behöver inte sätta ett nytt träningsmål eller "nu ska jag bli mer hälsosam"-mål. Jag gillar hur jag lever idag, inget jag behöver ändra på helt enkelt. MEN istället kommer jag ha ett nyårsmål vilket jag inte ser som ett löfte, det gör inget fast det inte blir av. Mitt nyårs mål detta år är: 
 
Försöka hitta tid att resa utomlands
 
Jag har inte varit utomlands sedan jag tog studenten. Det är, håll i hatten nu, hela 5 ÅR SEDAN!!!! Förra året var jag riktigt ressugen och drömde mig bort bland palmer och mysiga gator. Nu vill jag verkligen försöka hitta tid i mitt schema för att lämna detta kalla land för nya miljöer. Jag är så redo nu. Och eftersom att jag endast har ett mål under det kommande året kan jag sätta allt mitt fokus på det. 
 
 
Sen är det också mycket som kommer hända under 2018, faktiskt en hel del roliga saker om jag får säga det själv. Jag är inne på slutspurten av min utbildning, det som jag nu har kvar är några ekonomitentor (som jag verkligen måste kämpa med senare i år), uppsatsskrivning och praktik. Sen är jag klar, då väntar en examen på mig. Nu låter jag väldigt positiv när jag skriver detta men oj vad jag har haft ångest över just ekonomidelen som jag har på hälft samt uppsatsskrivningen. Om jag känner mig rätt så kan det bli ett litet orosmoment när det blir aktuellt (bokföring är inte min grej ska ni veta) och det kommer bli en lite jobbigare period. Men jag försöker se positivt på hela situationen, jag tar det med en klackspark. Om det inte går vägen så tar jag nya tag! Jag orkar inte med alla negativa tankar om mig själv, jag kämpar på tills jag klarar det! 
 
Men praktiken ser jag framemot! Praktikplatsen är fixad, även boendet vilket är hur skönt som helst. Jag kommer att få ta del av en ny stad i Sverige och får upptäcka en helt ny miljö. Nu väntar jag med spänning på 9 april. 
 
I samband med det måste jag också börja fundera på FRAMTIDEN. Ett väldigt läskigt ord. Var ska jag spendera min sommar? Hur blir det med sommarjobb? Umeå eller Larsmo? Hur blir det med lägenheten? Känner redan hur jag börjar svettas och pulsen börjar stiga. I nuläget har jag inget svar på någon av frågorna, jag hoppas att det kommer med tiden. Att det dyker upp något. Att det helt plötsligt en dag dyker upp ett svar. Och efter sommaren, vad händer då? Första halvåret är det mycket på spel, under hösten är det inget inplanerat och för mig känns det lite läskigt faktiskt. Men också lite spännande. Något att se framemot helt enkelt. 
 
Om vi ser tillbaka på 2017 måste jag erkänna att det har varit en tråkigt år. Jag har lagt allt mitt fokus på skola, jobb, tv-serier och familjen. Samtidigt har jag också levt i min egen lilla bubbla och blivit mer isolerad och osocial. Jag vet inte när under året det skedde men kan nog säga att det utvecklats under årets gång. Jag har inte vågat bjuda på mig själv, sociala relationer (och även romantiska relationer) har känts jobbiga och tuffa att upprätthålla under året och känner att jag glidit ifrån flera av mina vänner. Här har jag något jag måste jobba på. 
 
Som min fina vän Casper sa den 31.12.2017: "Felicia, du måste våga måla utanför gränserna. Du vet, som i en målarbok. Du måste måla utanför linjen, våga leva lite". Och Casper har rätt. Under 2018 ska jag försöka släppa loss lite mer, försöka att inte fastna i rutiner eller sådant som känns säkert. Göra något spontant, resa och upptäcka. Casper, jag ska inte göra dig besviken! 
 
Nu är jag redo för ett nytt år, nya möjligheter, motgångar och alla fina minnen jag vill skapa. Jag hoppas att även du känner dig någorlunda redo att kicka igång det nya året. Hur ser du på det nya året? Har du några nyårslöften eller mål? Dela gärna med er så jag får inspireras av alla möjligheter som finns där ute! Ta hand om er fina! ♥ 
 
 
2018 - nyårslöfte - nyårsmål
1
PJ:s byffé - från by till fe

Vad fint att du får din utbildning klar och kan gå vidare! Du kommer säkert att klara av även slutspurten.

Jag har ett förslag på att måla utanför gränsen till sommaren. Något annorlunda, både spännande och tryggt. Ta en eller flera kompisar med dig (och/eller föräldrar) och kom till Urkult i början på augusti! Världsmusikfestivalen i Näsåker en bit inåt landet från Örnsköldsvik. Inte dyrt heller och massor med musik, aktiviteter och underbara människor. Allt från bebisar till åldringar. Stämningen är verkligen speciell. Det är inget du varit med om tidigare, jag lovar! (Jag svarar gärna på frågor)

http://www.urkult.se/ Snart börja de fylla på med musik och aktiviteter på hemsidan inför 2018.

Här ett par videos men det finns massor på YouTube.
https://youtu.be/disX4vqaVjo
https://youtu.be/6rp-V7_XHUc
Samt tv-filmen Resan till Urkult https://youtu.be/88M-4Z-L2hU