10 tips för en lyckad dag på Disneyland Paris

Att åka till Disneyland Paris för första gången behöver inte vara så enkelt. Jag kan erkänna att det var rätt så klurigt att veta vad man skulle prioritera, var man skulle äta och vad man ville se. Parken är gigantisk och det finns oändligt med aktiviteter och platser att utforska. 
 
Jag har sammanfattat 10 tips till er som kanske planerar att besöka Disneyland Paris i framtiden. Det är allt från bekvämlighet till åkattraktioner. Lite smått och gått man kan tänka på innan man reser och när man sedan befinner sig i parken. 
 
10 tips för en lyckad dag på Disneyland Paris: 
 
 
1. Var där i tid
Parken öppnar klockan 10, var där i god tid så att du slipper de värsta köerna. Vi anlände till parken runt klockan 10 på morgonen och det var nästan bara att gå rakt in. Se också till att ha dina biljetter utprintade på papper så går det smidigt. 
 
2. Planera in ditt besök på en vardag 
Oftast så är Disneyland väldigt befolkat på helgerna och på loven så för att slippa långa köer och mycket folk så skulle jag rekommendera att besöka parken på en veckodag, exempelvis tisdag när det är lågsäsong. Vi åkte på en onsdag. Dock var det en av de första soliga vårdagarna så det var ändå en hel del folk, men mindre än om det skulle varit en lördag. 
 
3. Ha tålamod
Väldigt viktigt. Det kommer bli en hel del köande under vistelsen och ett bra tålamod är vad som behövs. Du vill inte bli grinig och kanske förstöra din resepartners resa med ditt humör. Det mesta vi köade var runt 45 minuter, men det fanns attraktioner med kötid runt 70 minuter.  Ett riktigt bra tips är att köra någon frågelek i kön. Jag, Elin och Anna-Sara körde på "antingen eller" och liknande frågelekar. T.ex. skulle du ha fingrar som tår eller tår som fingrar. Det var ett kul sätt att lära känna varandra bättre. Då gick tiden också snabbare. Googla fram lite roliga frågor! Du med dåligt tålamod borde fundera på att skaffa ett Fast Pass, men det är lite dyrare men kanske värt det! 
 
4. Ha med dig snacks och vatten
Du kommer att gå en hel del, vatten är superviktigt. Jag skulle också rekommendera att ha med lite nötter eller bars. Speciellt när köerna blir långa kan det vara bra att ha med något att snaska på. Vi var rätt dåliga på det och man märkte när blodsockret blev lågt. Så var bättre än  oss och var förberedd. Men vatten är superviktigt. Ta gärna med dig det, vatten eller läsk inne på Disneyland är väldigt dyrt. 
 
5. Köp Mickey Mouse cookies
Det var något som var på min bucketlist. Att köpa cookies som var formade som Musse Pigg. Jag hade sett dem på pinterest och kände att jag kunde inte lämna parken utan att ha smakat en. Vi hade lite svårt att hitta dem, men efter att ha frågat en tjej som bara kunde franska så luskade vi ut var de låg. De var väldigt konstigt placerade i en klädaffär haha. Jag kan ju varna er att de är lite dyrare, min kaka kostade mig 5€ men eftersom att jag redan var inställd på att köpa en så var det inget problem. Och god var den! 
 
Söt var den också! 
 
6. Ladda ner appen
Hett tips. Genom att ladda ner appen kan du se hur lång kötiderna är på varje attraktion så behöver man inte gå så mycket i onödan. Du kan också snabbt se vad det finns för caféer och restauranger när magen börjar kurra. Men vi använde den mest för att se hur långa kötiderna var, det underlättade verkligen för oss. Då kunde vi helt enkelt välja den attraktionen med lägst kötid. Superenkelt. 
 
7. Åk åtminstone en läskig berg och dalbana
Det finns berg och dalbanor med 360 looper. Jag är definitivt inte en som gillar berg och dalbanor men det känns ändå som ett måste när man ändå är där. Välj antingen Indiana Jones eller Hyperspace mountain. Vi valde det senare alternativet, det är Star Wars inspirerat och du åker i mörker. Du har ingen aning om när looperna kommer vilket var både bra och läskigt haha. 
 
8. Missa inte paraden
Kolla upp innan om det en parad äger rum under din vistelse. När vi var på Disneyland Paris så hade de en "Princesses vs. Pirates parad" som var hur mysig som helst. De åker runt i parken och sjunger och dansar. Detta ägde rum 2 gånger under dagen med cirka en timmes mellanrum. 
Då fick vi se alla fina prinsessorna! 
 
 
9. Se fyrverkerishowen
Att spendera en heldag på Disneyland Paris är inget problem. När vi planerade vår resa så trodde vi att vi bara skulle spendera några timmar i parken och sedan kanske åka in till stan igen, men icke. Det finns så mycket att se, äta och åka på att det behövs ca 10 timmar. Men det du inte får missa är nog avslutningsshowen med fyrverkerierna. Den är magisk. Jag blev riktigt emotionell under showen. Det fick mig verkligen att inse var jag befinner mig. Min dröm har gått i uppfyllelse. 
 
10. Åk med likasinnade
Detta kan vara väldigt viktigt för att din resa ska bli super. Du kanske inte ska ta med dig din pappa som inte orkar gå och lätt blir grinig eller din kompis som hatar disney. Den optimala resekompisen i detta fall är nog den som sett de flesta disneyfilmerna och som inte kan låta bli att sjunga med till Let it Go (väldigt bra beskrivning på mig själv). Dock tror jag att Disneyland är ett perfekt ställe för en dejt, så att ta med sig pojkvännen kan va hur mysigt som helst! Jag hade turen att få resa med två disneylovers, den ena mer galna än den andra. Jag måste säga att det gjorde att vi alla fick en extremt härlig och rolig vistelse. ♥
 
 
 
bucketlist - disney - disneyland paris - hyperspace mountain - indiana jones - mickey mouse - musse pigg - princesses vs pirates - tips
1
Sofia

Tack för toppentips! Är själv påväg dit nu i slutet av maj. Hade ni köpte era biljetter på förhand alltså? :)

Svar: Jajjamen, vi köpte våra på förhand! Då sparar man mycket tid och det är knappt kö! :D
Hemma Hos Felicia