Saffranshavrebollar - recept

Till julfirandet hade jag bakat dessa goda saffranshavrebollar. Jag älskar saffran och denna efterrätt var som gjord för mig. Den är dessutom superenkel, tar ca 15 minuter av din tid och den kommer även att förgylla eftermiddagsfikat. Fastän julen är över så tycker jag inte att det är något fel med att göra dessa saffranshavrebollar. Kan fungera perfekt i nyårsfirandet! Skrolla ner för recept.
 
 
Saffranshavrebollar
 
 
Det du behöver för ca 15 stora bollar är: 
 
200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
0,5 g saffran
2 msk mjölk (går att använda havremjölk också)
7 dl havregryn
+ pärlsocker till att rulla dem i
 
 
1. Börja med att röra ihop smör, socker och vaniljsocker
 
2. Blanda saffran med mjölken för att få ut färg och smak. 
 
3. Blanda i havregryn och tillsätt sedan saffransmjölken. Blanda väl!
 
4. Rulla sedan ut degen till små (eller stora) bollar! 
 
 
Och voliá! Du har en enkel och god efterätt! 
efterrätt - julrecept - recept - saffran - saffranshavrebollar
2
Bunny Therése

Åh mina lussekatter tog precis slut, ska prova detta receptet! :D

Sara

Ser så otroligt gott ut!