Krämig broccolisoppa med vitlöksbröd

På min instagram förra veckan delade jag med mig om att jag gjort en riktigt god broccolisoppa. Idag tänkte jag dela med mig av receptet på denna goding! Jag är verkligen ingen soppmänniska, men en dag blev jag riktigt sugen på vitlöksbröd och tyckte att en broccolisoppa skulle passa perfekt till! Här kommer receptet: 
 
Krämig broccolisoppa med vitlöksbröd
 
 
För 3-4 personer 
 
1 stor gul lök
500 g broccoli 
1 liter vatten
6 stora blad grönkål
1½dl creme fraiche
citronsaft
muskot
salt och peppar
 
Börja med att hacka den gula löken. Stek den sedan i lite olja så att den får en lite gyllenbrun färg. Tillsätt sedan broccolin och vatten och låt koka i ca 15 minuter tills broccolin är mjuk!
 
Hacka sedan grönkålen och tillsätt den i grytan. Låt puttra i ytterligare någon minut.
 
När broccolin är mjuk är det dags att ta kastrullen från spisen och mixa den slät med en stavmixer. Jag använde en vanlig mixer, funkade lika bra. 
 
Sätt sedan soppan tillbaka på spisen och ha i creme fraichen och citronjuicen. Du får smaka av och se hur mycket citronjuice du vill ha i, jag tror jag använde en halv citron. Låt puttra en stund så att soppan blir genomvarm. 
 
Sedan är det dags för kryddor. Även här är det viktigt att smaka av med muskot, salt och peppar. 
 
 
Et voilá! En krämig broccolisoppa! Du kan även tillsätta lite chiliflakes som garnering för lite hetta. Jag hade missbedömt min tillgång till chiliflakes så det fick bli utan för min del! 
 
Soppan kan ätas med ett gott vitlöksbröd som på bilden! 
 
Smaklig måltid! 
broccolisoppa - recept - soppa - vitlöksbaguett - vitlöksbröd
2
ajlimullersandvik.blogg.se

det ser underbart ut trots brist på chili flakes :D Broccolisoppa är faktiskt en av mina favoriträtter, för att min mamma brukade laga det när pappa hade jour. Så himla mycket nostalgi inblandat för mig att det känns liksom extra gott :)

Svar: åh! Så underbart!
Hemma Hos Felicia

Frida

Ser riktigt gott ut! Själv älskar jag soppa! Och bröd :D

Svar: hahaha! Det är en bra kombination! :)
Hemma Hos Felicia