Varför staycation?

 Staycation. En semester i din egen stad. Det är något jag börjat uppskatta. Ibland kan det vara så skönt att bara få lägga sig i en mjuk säng, beställa in room service, gå till dukat bord och bada badkar. Alltså hur gött låter inte det efter ett par intensiva jobbdagar? Idag har jag valt att berätta varför just du ska prova på en staycation nu i vinter. Nu när julstressen är som värst kan det vara skönt att få äta god mat  (varför inte julbord) och njuta av en skön natt på hotell.
 
 
Varför göra en staycation? 
 
 
Vardagslyx
Det kan va skönt ibland att få gå ifrån alla vardags rutiner och bara släppa loss helt enkelt. Beställ in lite bubbel på rummet, bada badkar eller bara kanske spendera ett par timmar i hotellsängen framför någon serie man sett x-antal gånger. Jag tycker att det är viktigt att ibland unna sig lite vardagslyx, det är vi alla värda efter jobbiga veckor i skolan eller på jobbet. 
 
Kvalitetstid
Ni som följt mig ett tag har sett att jag oftast har mamma med mig på mina staycations. Det har blivit lite av våran grej och det är ett sätt för oss att spendera lite tid tillsammans. Vi bor ju ändå på två olika orter så att då t.ex. få bo på hotell en natt är bra för både henne och mig. Vi hinner prata, uppdatera varandra och bara umgås. Det är bra för vår relation också!
 
Hotellfrukost
Att få börja dagen med en hotellfrukost är ju aldrig fel. Finns det något bättre än att gå ner till dukat bord, dricka hur mycket kaffe man vill och bara plocka på vad man själv vill ha och är sugen på. Croissanter, smoothies, gröt, ägg och färskt bröd. Ja tack!
 
 
Man kan passa på att vara kulturell
Upptäck din egen stad. Gå på museum, eller varför inte teater? Gör något du vanligtvis inte skulle göra en vanlig vardag. Kanske det finns någon spännande föreläsning eller något lärorikt att ta del av. 
 
 
Man får lägga tankar på annat
Har du haft en tuff period kan det vara skönt att få göra något annat, bara vara, glömma vardagsstressen, diskberget och vardagen som ger en ångest. Byta miljö kan vara skönt ibland!
 
Kompinera med julklappshandlingen
Alla ska vi julklappshandla. Varför inte kombinera din staycation med lite julklappsshopping? 
 
Boka massage
Varför inte boka in en massage när du ändå är på en staycation. Kikas här i Vasa har superbra och mysiga lokaler perfekt för 60 minuters massage. Det är välspenderade pengar må jag säga. 
 
Perfekt för dig som inte har tid eller pengar att resa längre bort
Har du endast en ledig dag är det ju perfekt med en staycation. Du behöver inte lägga tid och pengar i resandet. Förmånligare och väldigt enkelt om man inte känner för att sitta 4h på tåg eller ta båten över någonstans. 
 
 
Förmånligare med S-förmånskort
 Ett hett tips. Du som har S-förmånskort här i Finland får rabatt på övernattningar på Sokos hotell. Det kan va värt att kika lite extra på. Plus att många restauranger (bland annat Rosso, Frans & Nicole och Amarillo) här i Vasa erbjuder också rabatterade priser.
 
Sokos Hotel Vaakuna - hotellfrukost - staycation
1
Marias Memoarer

åh, temarummet på första bilden har jag siktat in mig på näst, har tidigare testat skärgårdsrummet och skogsrummet :) Hade tänkt nu i vårvinter, men så kom coronan. Kanske det blir en kulen höstdag iställlet om vi har coronafritt då :) Ps, jag länkar gärna till detta inlägg till ett kommande staycation-inlägg med tips från olika delar av Finland, om det går bra :)

Svar: men tack Maria, det får du absolut göra!! :D Och så synd att Coronan kom ivägen, du ska absolut passa på att testa ett av dessa temarum, man får en helt annan upplevelse! :)
Hemma Hos Felicia