a weekend in Uppsala

Hallå på er! Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag spenderat helgen i Sverige, i Uppsala för att vara exakt. Jag tyckte det var dags för en liten mini vacay här mellan allt jobb och stök. Detta kom också att bli min första resa som jag flög ensam. Så ni kan ju gissa om jag var lite nervös, men jag kan meddela att allt gick super.
 
Så jag hoppade på tåget runt klockan 10 på torsdagen som skulle ta mig ner till Helsingfors. Jag checkade in, åt en enkel lunch och begav mig ut på jakt efter en stor kopp kaffe. 
 
Jag var tvungen att byta gate två gånger, de hade tydligen svårt att bestämma sig varifrån vi skulle gå ombord planet. Men flyget var inte försenat och jag hade t.o.m turen att inte få en ledig stol bredvid mig. Det händer rätt så sällan. 
 
 
Jag gillar också att flygresan tar sådär runt 50 minuter. Man hinner knappt ta av sig säkerhetsbältet innan man är tvungen att sätta på det igen. Och tillbakavägen tog 45 minuter. Lyx.
 
 
Uppsala är så vackert. Speciellt nu när hösten har anlänt är staden färggrann och inbjudande. Det här var också första gången jag besökte staden så det var mycket nytt att se. Till höger kan ni se den Botaniska trädgården fotat från Uppsala slott. Otroligt fin utsikt.
 
Jag har brunchat på Crêperie Lemoni, där man kan hitta stans bästa crêpes, både lite matigare och sötare crêpes. Så jag tog en crêpe med kanel, socker och banan. Otroligt god må jag säga. Verkligen ett ställe man måste besöka en fredag förmiddag. 
 
 
 
Mera sightseeing. Till höger kan ni se Uppsalas gamla fornminnesområde, där tre kungar är begravna. Man kan hitta tre stycken högar där de sägs vara begravna. Väldigt coolt. Vänstra bilden är tagen inne i centrum.
 
 
Två bilder från ån som rinner igenom Uppsala. Det var en vacker men lite kylig förmiddag.
Jag har också käkat middag på Pinchos för första gången. Vi var ett litet gäng som samlades, åt supergod mat och snackade ett par timmar. Varför har jag inte ätit på pinchos tidigare? Jag provade deras mac n cheese, lite sötpotatispommes och nån spenat och ricottafylld grej. Kvällen fick nog en femma.
 
 
Jag har också njutit av lugna morgnar, med sovmorgon och frukost på sängen. Sett många filmer och inte brytt mig om vad klockan är ens. Det är väl det man ska göra när man har semester.
 
 
Bland annat har jag hunnit se en av mina favoritfilmer. 
 
 
Jag har också myst med dessa två, Gustav och Hubbe. Kanske världens mysigare om jag får säga det själv. ♥
 
Det var den helgen, nu är man tillbaka till verkligheten igen. Lite tråkigt faktiskt, alltid jobbigt att infinna sig på jobbet efter en lite längre ledighet. Det var superroligt att upptäcka Uppsala, att njuta av ledigheten och att träffa nya bekantskaper. 
 
Hoppas att ni haft en riktigt super helg ni också!
Anastasia - Espresso House - Helsingfors flygplats - brunch - crêperie Lemoni - crêpes - frukost - pinchos - stockholm - uppsala
1
Sofia

Superfina bilder! :) (igen en gång)