Ge dig själv lite egentid

Att vara ledig mitt i veckan kan va rätt så skönt. Jag har passat på att göra lite ärenden, fyllt kylskåpet inför helgen när jag inte kommer att ha tid eller ork att springa iväg till affären, besökt biblioteket samt shoppat en del grejer jag behövt. Efter min shoppingrunda på stan så fick jag ett riktigt sug efter en stor caffe latte så jag bänkade mig inne på ett väldigt folktomt Espresso House. (det är ett plus när man är ledig på en vardag, det är oftast väldigt lite folk på caféer). 
 
Men det jag ville prata om idag är att man ska komma ihåg att ge sig själv lite egentid. Fastän jag bor ensam är det viktigt för mig att få kunna mig utanför min lägenhets fyra väggar. Visst, jag kan få min egentid hemma, men det blir något helt annat om jag får vara någon annanstans. Igår köpte jag en stor latte och en falafelsallad på Espresso House, satte mig vid ett bord och tog fram min bok. Det finns inget bättre än att sitta i timmar, läsa sida efter sida, samt spana på andra. Ibland kan jag börja fundera på vad andra gjort idag, hur de lever och vart de kommer ifrån, Väldigt faschinerande. 
 
 
Det var faktiskt ett bra tag sedan jag unnade mig lite egentid på café. När jag bodde i Umeå tyckte jag det var viktigt för mig att få ta mig in till centrum, sitta på ett café, njuta av en vacker förmiddag med en bra bok eller nåt skolarbete. Ett miljöombyte kan göra så mycket. Jag blir också väldigt snabbt rastlös om jag är hemma en hel dag så jag försöker alltid att byta miljö någongång under dagens lopp. 
 
Har ni tänkt på det här med egentid? Hur hälsosamt det kan vara? Du lär känna dig själv, hur du fungerar och vad du gillar. Istället för när du fikar med dina kompisar så är det ofta fokus på annat, på andra samtal och skvaller. När du ger dig själv egentid kan det dyka upp viktiga tankar, funderingar och kanske svar på frågor du funderat på länge. Under min egentid på Espresso House dök det upp en eller två bloggidéer som jag var tvungen att skriva ner. Det kan dyka upp vad som helst. 
 
 
Vågar jag skriva att jag vill försöka få in lite egentid en gång i veckan. Bara sitta en stund på mitt favoritfik, äta nått gått, dricka nått ännu godare och försöka njuta mer av vardagen. Bättre det än att fastna i soffan framför mitt instagram scrollande. Ja, jag tror faktiskt att jag ska försöka. Det för ju endast med sig gott! 
 
Hur gör ni för att unna er lite egentid? Vad föredrar ni att göra?
Espresso House - Falafel - caffe latte - egentid
2
ajlimullersandvik.blogg.se

för mig är det jäääätteviktigt med egentid. Jag har nu i mörkertiden mest åkt på spa med en bok, för jag har årskort. Men på sommaren tar jag en filt och går ut på gräsmattan. Caféer är jag inte så bra på. Men jag ska på ett på lördag ändå, inte för egentid dock :)

Sofia

Håller med till 110%! Också jag bor ensam, men det är inte samma sak att bo ensam och att unna sig egentid. Jag älskar att en fredagskväll t.ex. komma hem med någon god hämtmat, göra ansiktsmask, ta fotbad och hälla upp ett glas vin ibland. Visst är sådant härligt att göra med vänner - men ibland vill jag göra det bara jag i stället.
Samma gäller mina resor - härligt att resa med vänner, men ibland vill jag åka iväg bara jag också.

Svar: Jag håller helt med! Jag är precis som du, jag hade t.o.m en spakväll här för ngn dag sedan. Det är sällan man hinner med sådant! :)
Hemma Hos Felicia