Kanelbullesockerkaka - recept

Idag tänkte jag bjussa på ett enkelt recpet för er att baka denna söndag. Söndagar måste ju var den perfekta dagen att baka något gott till fikat. Idag tänkte jag tipsa om Kanelbullesockerkakan. Superenkelt och med ingredienser som man oftast har hemma i skafferiet (speciellt nu om du valt att bunkra upp med grejer haha). Jag är ingen proffsbakare och till och med jag lyckades få till den. 
 
Recept på kanelbullesockerkaka:
 
 
Det du behöver är:
 
2dl strösocker
2 ägg
2tsk vaniljpulver
2tsk bakpulver
3dl vetemjöl
100g smör smält
2dl mjölk
 
Till fyllningen:
 
2dl mald kanel
3/4 dl strösocker
 
 
GÖR SÅHÄR:

1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa strösocker och ägg pösigt i en bunke.  Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. Rör ner det i äggblandningen ihop med smör och mjölk. Rör snabbt ihop allt till en slät smet.

2. Blanda ihop kanel och strösocker i en skål.

3. Häll 1/3 av smeten i en smord och sockerkakasform, ca 1 ½ liter. Strö över 1/3 av blandningen i formen.

4. Häll över hälften av smeten som är kvar i bunken. Pudra på hälften av kanel- och sockerblandningen. Häll över den sista smeten och pudra över den sista kanel- och sockerblandningen.

5. Grädda kakan längst ner i ugnen i 43–45 min. Låt den svalna i formen innan du stjälper upp den.

 

receptet hittade jag HÄR


 

Et voila! Du har lite gott fika som du kan bjuda familjen på, eller äta själv med en god kopp kaffe. Ett tips är att äta sockerkakan tillsammans med lite grädde eller valfri glass om man tycker att den är lite för torr. Där är det beroende på smak och tycke. 

Ha en riktigt trevlig söndag!

fika - kanelbullesockerkaka - recept - söndagsfika
1
Tidstjuven

Tack för receptet! Jag ställde precis in en sån i ugnen nu till söndagsfikat. Doftar redan jättegott! 😋

Svar: det var så lite, din såg också helt magisk ut! Jag hoppas den smakade bra också! :)
Hemma Hos Felicia