Somna med Henrik

Fun fact about me, jag tycker inte om att sova. Om vi skulle klara oss utan sömn så skulle jag helt enkelt skippa att sova. Det här är något som pågått ända sedan jag var vääääldigt liten. Jag har oftast haft problem med att somna om kvällarna, jag blev orolig och ängslig om jag inte hade somnat inom en viss tid. Jag sov ofta inne hos mamma och pappa för det kändes tryggare på något sätt. Det här kämpade vi med ett bra tag, det blev bättre efter ett par år och jag fick min sömnrutin under kontroll.
 
Idag när klockan börjar närma sig läggdags så vaknar min hjärna. Oavsett om jag haft en tuff dag på jobbet eller om jag haft en hemma dag så blir jag pigg runt 22. Jag försöker ändå lägga mig runt midnatt, om jag inte är så trött tar jag med mig min bok och läser några sidor, det hjälper oftast. 
 
Men, här kommer då mitt nästa problem. När jag lägger huvudet på kudden börjar tankarna spinna iväg. Jag kan tänka på allt från a till ö, vad jag ska göra på jobbet imorgon, hur ska jag planera skiftet, vad ska jag äta, hur mycket toapapper har jag kvar måste jag handla osv. Till sist börjar jag tänka på att jag inte kan sova. Det har hänt tusen triljoner gånger. Och så hamnar jag i en ond spiral och där ligger jag sömnlös och ängslig, för innest inne så vet jag att jag borde sova så att jag orkar ta mig igenom morgondagen. 
 
Är ni som mig? Har ni också problem med att era tankar vaknar om nätterna och ni ligger och funderar på de konstigaste sakerna? Jag har äntligen hittat en lösning på problemet och det är podcasten Somna med Henrik. Det är en insomningspodd för oss som har svårt att sova om nätterna. Henrik pratar om konstiga saker, jag kan helt ärligt inte säga vad han pratar om för jag har lyckats somna inom en kvart när jag lyssnat på ett avsnitt. Han pratar lugnt och försiktigt, med ett mjukt tonläge om saker som doesn't make sense. För mig har det här varit en räddare i nöden, hjärnan spinner inte iväg på konstiga villovägar utan fokuserar på Henriks röst och diskussion. Jag tycker att ni måste ge denna podd en chans. 
 
 
Ni hittar podden där ni lyssnar på poddar men här är en dirketlänk till acast.
kirinaja - podcast - somna med henrik - tips
3
Danielas Dagbok

Hej från en till sömnproblemig som också somnat med Henrik några gånger!

Monika Sahlin

Åh det där med sömnproblem känner jag igen. Jag blir pigg och superkreativ på kvällen. Sen snurrar tankarna när man väl ska försöka sova. Såå drygt!
Men ikväll ska jag testa ”Somna med Henrik”

Tack för tipset❤️

Monika Sahlin

Åh det där med sömnproblem känner jag igen. Jag blir pigg och superkreativ på kvällen. Sen snurrar tankarna när man väl ska försöka sova. Såå drygt!
Men ikväll ska jag testa ”Somna med Henrik”

Tack för tipset❤️