Att leva i nuet

Vi är människor som älskar rutiner, som lätt fastnar i samma banor och som föredrar det bekväma i vardagen. Häromdagen fick jag frågan, hur lever man i nuet. Jag stannade upp och funderade och kom fram till att jag vet inte. Jag har nu i flera månader blickat framåt, väntat på fredag, sett framemot ett visst klockslag eller händelse. Bara sett framemot det som komma skall, väntat på bättre tider eller tills jag får krypa ner under täcket för att få påbörja en ny dag. Inte undra på att tiden bara springer iväg när man bara blickar framåt och inte njuter av vad man har här och nu, i detta ögonblick.

Vad innebär det att inte vara fullt närvarande i nuet? Att inte vara helt närvarande kan innebära att du pratar med andra, eller läser en bok, men samtidigt tänker på andra saker. Du kanske oroar dig över något som ska hända dagen därpå och därför inte händer med i vad personen säger eller att du måste läsa om hela sidan för att dina tankar varit någon annan stans. Ångest kan också vara ett tecken på att man ofta befinner sig utanför nuet i tankarna. Medvetet som omedvetet. Jag uppelver ofta en oro eller ångest om kvällarna mellan 18 och 21, det är oftast då jag inte vet vad jag ska göra. Jag kanske har kollat serier hela dagen eller suttit på soffan och läst och har nu tröttnat på att spendera dagen i soffan. Nu lever vi också i en sådan situation där fritidsaktiviteterna är begränsade vilket gör det svårare för mig att hitta på saker utanför husets fyra väggar.

 
Att varje dag vakna upp för att sedan börja planera dagen, vilket klockslag man ska göra vad och vad man ska äta då och då låter för mig i skrivande stund som ett beroende eller som ett tvångsmässigt beteende. Hur många gånger tittar vi inte på klockan för att inse att nu ska jag göra det och det, t.ex. börja förberedda middagen för att klockan slagit 16 eller göra veckohandlingen. Varför inte vara spontana istället för att ha livet utplanerat? Lev inte efter klockan. Lyssna på kroppen istället, är du hungrig klockan 15, ät klockan 15. Är du trött klockan 21, gå och sov klockan 21.

Jag har lätt att fastna i rutiner. Mina dagar kan ofta se likadana ut med mat, aktiviteter och promenader. Att vara spontan är något jag är riktigt dålig på och min hjärna säger oftast ifrån om det dyker upp spontana händelser i vardagen. Jag sitter oftast och väntar på ett klockslag, att klockan ska slå 14, då kan jag äta lunch, 15, då kan jag ta en promenad. Men det är vad jag gör däremellan som stör mig. Då sitter jag och scrollar mig igenom alla sociala medier jag har, instagram, facebook eller tiktok. Ett onödigt tidsfördriv som jag så gärna vill byta ut till något jag verkligen gillar. Eller mitt stora problem är ju att jag vill sluta vara så fikserad vid olika klockslag, våga släppa loss och låta kroppen bestämma.

Vad innebär det då att "leva i nuet"? Jag googlade utrycket och snubblade över 5 punkter som bra beskriver hur man kan leva i nuet:

1. Bli medveten om din kropp, tankar och känslor. Börja stanna upp och notera hur och vad du känner.

2. Rikta din uppmärksamhet mot nuet för du vet inget om framtiden och kan inget göra åt dåtiden.


3. Acceptera din situation. Släpp taget om det du inte kan påverka.


4. Sätt upp livsmål och var medveten om din riktning.


5. Meditera kravlöst. Fokusera på en sak i taget; andning, ljud.


Jag kan direkt konstatera att jag har problem med att vara medveten om mina tankar och känslor. Ofta upptäcker jag att jag inte vet varför jag känner eller mår som jag mår, ibland kan jag också känna mig tom på känslor. Jag kan sitta i soffan och bara stirra in i väggen helt känslolös. Jag har också svårt att acceptera min situation, hur min livssituation är just nu och hur bra jag egentligen har det (jag har ett bra jobb, en familj som älskar mig, en katt och bostad). Jag strävar alltid efter mer, bättre lön, bättre bostad, bil och pojkvän. Nu när jag tänker efter så har jag det väldigt bra. Jag trivs också väldigt bra i min ensamhet och har lärt mig att kunna ta hand om mig själv på egen hand.

Varför leva i nuet? Jag hittade detta på denna hemsida och tyckte att det var spot on. " För mig är svaret enkelt. Livet är ju här och nu. Inte igår eller i morgon, utan här och just precis nu. Varje gång du funderar på vad du ska göra härnäst eller på något som hänt, riskerar du att missa livet som är här och nu." Ett väldigt fint citat jag kommer att ta med mig. 

Vad tänker ni om detta? Lever ni i nuet?

leva i nuet - tankar
2
Emelie

Otroligt tänkvärt! Jag är en rutinmänniska som heter duga. Jag blir så stressad av spontanitet och ovisshet men vet inte varför 🤷🏻‍♀️

Sanna

Det här inlägget passade mig så så bra just idag, har gått med små ångestkänslor som jag inte kan peka på riktigt. Det här fick mig att tänka till. Så heja dig och tack!

Svar: ååh fina du! Kramar till dig!
Hemma Hos Felicia