Kommer du ihåg Tallriksmodellen?

Ibland upplever jag att vi människor glömmer bort en mycket viktig sak när det kommer till kosten och som hjälper oss att kunna balansera en hälsosam livsstil. Eller egentligen är det väl två saker. Efter att jag har jobbat på Österåsen i 6 veckor så är detta ett förekommande problem och som ofta gör att man slarvar med kosten, äter lite ohälsosammare och hamnar i obalans. 
 
En otroligt viktig detalj för en hälsosam livsstil är att skaffa sig regelbundna mattider. Frukost, lunch och middag samt 1-3 mellanmål jämnt fördelat under dagen. Med oregelbundna mattider kan kroppen bli stressad och orolig. Den vet inte när den kommer att få energi och näring nästa gång. Det är också viktigt att inte hoppa över någon måltid. Då finns det en större chans att du överäter senare under dagen, du småäter och du kan få ett sug sent på kvällen. Med regelbundna mattider håller sig blodsockerkurvan stadig under dagen och du slipper suget om småtimmarna. 
 
Men det var inte det jag tänkte att detta inlägg skulle handla om. I lågstadiet blir vi introducerade till något som kallas tallriksmodellen. En modell som ska hjälpa oss att äta rätt, som ska se till att vi får i oss den näring vi behöver som barn. Men ju äldre vi blir, desto mindre använder vi oss av den. Kanske bäst att vi friskar upp minnet lite: 
 
Här nedan ser ni två varianter av tallriksmodellen. Till vänster ser ni en tallriksmodell för den som aktivt rör på sig och vardagsmotionerar. En aktiv person ska äta ca 1/3 kolhydrater (pasta, potatis, fullkorn, ris, bulgur), 1/3 grönsaker (spenat, morötter, kål, lök, broccoli, tomat, rotfrukter) och ca 1/4 protein och fett (fisk, kött, ägg, tofu, bönor, kyckling). Till höger ser ni en annan tallriksmodell, en tallriksmodell för den som inte rör på sig lika mycket, som är mera stillasittande under dagen. För den mindre aktiva så ska man äta ca. 1/4 kolhydrater, ca 1/4 protein och fett och 1/2 grönsaker och rotfrukter. Livsmedelsverket har också kommit ut med dessa uppdaterade tallriksmodeller förra året, så den vi blev introducerade till i lågstadiet är inte lika aktuell längre. Men så är det, samhället förändras och då behöver även vår kost justeras lite för att vi ska må så bra som möjligt. 
bild tagen från Livsmedelsverket.se, Till vänster: tallriksmodell för en aktiv person. Till höger: tallriksmodell för en mindre akitv person
 
Genom att använda sig utav tallriksmodellen får man i sig de makronutrienter (kolhydrater, fett och protein) och mikronutrienter (vitaminer, mineraler och antioxidanter) som vi behöver för att prestera bra i vardagen och för att vi ska må bra. Men ibland så känns det som att vi glömmer bort denna modell och kör vårt eget race, kanske öser på ett gigantiskt berg med spaghetti och köttfärssås och inser att, näe, salladen får inte plats. Vi skippar väl den idag då. Självklart så innebär det att genom att du skippar salladen så blir din portion mer energirik och näringsfattigare. Dert handlar om en balans, lagom är bäst. Genom att tillsätta lite sallad i din måltid kan det ge dig de vitaminer och mineraler som din kropp behöver. Det handlar inte om att utesluta livsmedel från din kost utan det handlar istället om att lägga till. 
 
Jag vill också tillägga att detta inte är en bantningsmetod, det är ett sätt för dig och din kropp att må bra. Under de här 6 veckorna när jag har fått ta del av den underbara maten som serveras på Österåsen har jag själv insett betydelsen av tallriksmodellen. Eftersom att maten här är vegetarisk innebär det att det blir rätt så stora portioner (som jag kanske var lite rädd för tidigare) och att det är precis vad min kropp behöver. Två stora portioner om dagen (lunch och middag) har gett mig så mycket mera energi, jag har börjat ta mig till gymet och även orkat gå på pass som ordnas här på Österåsen. 
 
Exempel på lite tallriksmodeller: 
 
1. En läcker quornfärs och massa grönsaker. 2. En grönsakswok med pitabröd, mangochutney och varierade grönsaker. 3. Nudelwok + mangochutney och vitkålssallad och harricot vert. 4. Quorngryta med potatis, majs, bladspenat och ugnsstekta palsternackor
 
 
1. Tacogratäng med creme fraiche, vitkålssallad, ugnsrostade gula betor och tomat och gurka. 2. Broccolisoppa med krutonger, samt en stor sallad till. 3. Tacopaj med en veckosallad gjord på vitkål och morötter + picklad rödlök. 4. Kikärtsbiffar med klyftpotatus, majs och harricot vert
 
Det finns hur mycket som helst som jag skulle vilja ta upp om detta ämne men inlägget skulle ju bli alldeles för långt och ingen skulle orka läsa. Men om det är något ämne ni skulle vilja att jag diskuterade lite extra om är det bara att skriva en kommentar nedan. Vad som helst som ni undrar över angående kost eller liknande. Det kan vara vad som helst, det kanske dök upp någon fråga i detta inlägg. ♥
Livsmedelsverket - hälsosam livsstil - tallriksmodellen - Österåsens hälsohem
2

A tiny little kitchen

På en vindsvåning i ett litet avlägset hus på Österåsen, även kallad paviljongen kan man hitta detta mysiga lilla kök. Jag blev förälskad på en gång när jag av en slump passerade detta kök. Det är intryck i en liten glugg på andra våningen, lite döljt från andra gäster. Det känns nästan som jag klivit in i ett litet dockhus. Hur mysigt skulle det inte vara att göra iordning en lunch här?
 
 
Åh de små fönstren. Är detta kök gjort för Nils Karlsson pyssling måntro? 
Det var en sen kväll, jag var klädd i myskläder. Därav mina kattofflor. ♥
 
 
Vad säger ni, skulle ni kunna bo i detta kök? ♥
kök - Österåsens hälsohem
1

5 saker jag ser framemot just nu

Slutet av min praktik närmar sig och jag börjar känna av en liten hemlängtan. När man vet att man bara har två veckor kvar i Sollefteå så kommer en liten hemlängtan smygandes på. 6 veckor har bara rusat iväg och kan knappt tro att jag har mindre än två veckor kvar. 
 
Jag har också börjat se framemot sommaren, värme, familj, vänner och massa god mat. Men det finns några saker jag ser framemot lite extra nu i början av juni. Faktiskt fem saker som jag knappt kan vänta till. 
 
5 saker jag ser framemot lite extra just nu: 
 
1. Sommarstugan
Varje år runt denna tid så får jag en stor längtan till vår sommarstuga. Mysiga kvällar, grilla lite god mat, simma och spela badminton, greja och pyssla utomhus. Det är det jag ser framemot mest när praktiken är över, att få ta mitt pick och pack och bosätta mig på villan. Jag älskar naturen, jag är lite smått förälskad i det lantiga. Det är på villan ni hittar mig i sommar. 
 
2. Sena sommarkvällar med vänner
Jag tänker mig solnedgång, en mysig picknick och mina knasiga vänner. Vi alla har barnasinnet kvar och vi kan hitta på det galnaste på stranden. Hoppas att sommaren ger oss värme så att man kan spendera en mysig kväll utomhus. Det hade jag inte tackat nej till. Massa tjejsnack, det är också nödvändigt. 
 
3. Att få vandra i naturen
Som sagt är jag en person som får energi av naturen. Den friska luften fyller mina lungor och jag kan känna hur mitt humör förändras på en gång. Jag har nog fått det av min pappa, så nu har jag bestämt att vi ska utforska vandringsstigarna hemma, packa matsäck och bege oss på ett äventyr. 
 
4. Ett glas vin på balkongen
Hörni, finns det något bättre? Att få avsluta en dag med ett glas vin, med mamma, på balkongen. Kanske snickesnacka lite, drömma oss bort och skvallra. Och ett fat med lite frukt och bär. Det skulle göra kvällen komplett. 
 
5. Att få påbörja något nytt
Detta är kanske något som kommer att ske om ett tag, inte inom den närmaste månaden. Men jag ser framemot att påbörja något nytt i mitt liv. Det kan vara vad som helst, jobb, flytt, resa, studier. Jag ser framemot att komma vidare i livet och upptäcka nya saker. Men framtiden får avgöra vad det blir. Jag hoppas att några idéer dyker upp i solstolen i sommar! ♥
 
+ en extra punkt
Systers studentexamen
Jösses, i början av juni får syster examen! Hurrah! Självklart så ska det firas med tårta, skumpa, skumpa och skumpa! Ser framemot att få krama om henne och ge henne en lyckospark i rumpan när jag kommer hem! 
balkonghäng - sommarkväll - sommarlov - sommarstuga - villaliv
6