Mina 5 favoritdisneyfilmer

 Barnet inom mig har vaknat. De senaste dagarna har jag gått omkring och lyssnat på disneymusik dagarna i ända och drömt mig tillbaka till den tiden när det ända jag och syster gjorde på dagarna var att se på Disney Channel. Vi kunde vakna klockan åtta på morgonen, bänka oss med frukost vid tv:n, sitta där hela dagen med Kim Possible, Rasten, Brandy & Herr Morris och Fairly Odd Parents. 
 
Så idag tänkte jag dela med mig av mina favoritdisneyfilmer, de jag har sett hur många gånger som helst och som väcker fina minnen och tankar. 
 
 
 
De här fem har jag iallfall varlt ut till mina topp fem favoriter. Prinsessor har alltid varit en grej för mig, när jag var mindre drömde jag väl (som alla andra) om att få ha lika vackra klänningar som Askungen och Törnrosa och leva lycklig i alla mina dar. Men nu till nummer ett, favoriten av alla favoriter: 
 
1. Skönheten & Odjuret
 
Ni kan förstå att jag nästan flög i taket när jag fick reda på att dom ska göra en film med Emma Watson i huvudrollen. Jag är så taggad på filmen att jag knappt kan sitta still. Som liten satt jag fastklistrad i tv-rummet med denna film rullandes på tv:n iklädd mysig pyjamas och nappflaskan i högsta hugg. Det bästa fredagsmyset. Då fick jag alltid äta lite chips också, underbara tider! 
 
2. Alice i Underlandet
 
I mina äldre dagar har jag börjat gilla Alice i Underlandet mer och mer. Tanken bakom filmen är så bra, även filmmusiken är toppen. Och citat som “If everybody minded their own business, the world would go around a great deal faster than it does.” och “have i gone mad? I'm afraid so, but let me tell you something, the best people usualy are.” är citat som fastnat. Filmen framkallar många känslor för mig, positiva som negativa. 
 
3. Törnrosa
 
Underbar film. Som liten var jag mycket förälskad i Auroras utseende. Enligt mig var hon perfekt. Musiken i filmen är ju helt magisk. Än idag sjunger jag glatt med i låtarna.Dock gillade jag inte scenen när den onda fen förvandlas till en drake, det var lite för läskigt för mig. När Maleficent kom ut för ett par år sedan ville jag självklart se den, filmen finns även i hyllan här hemma. 
 
4. Den lilla sjöjungrun
 
Trenden med sjöjungrur har börjat komma tillbaka igen, man kan hitta det lite här och där, tryck på tshirts eller hoodies bland annat. Jag var mycket fascinerad över Ariel eller hela grejen med sjöjungrur. Det var något nytt och spännande för mig. Mamma köpte även en Barbie som hade en fena åt mig en gång och jag blev helt överlycklig. Bästa dagen! Och kärleken mellan Ariel och Erik är så fin! 
 
5. Frozen
 
Är ni förvånade? Jag var lite osäker var jag skulle placera Frozen i min topp fem lista, men den fick bli placerad på plats nummer fem. Att denna film tar upp relationen mellan två systrar gör denna till en av mina favoriter, tanken bakom är fantastisk. Att ett syskonband kan vara så starkt så att det kan tina upp ett fruset hjärta. Underbart!!! ♥ 
Alice in wonderland - Frozen - Sleeping Beauty - Törnrosa - alice i underlandet - beauty and the beast - den lilla sjöjungfrun - disney - frost - skönheten och odjuret - the little mermaid - walt disney
3
Angelika Eriksson

Åh en till som älskar Disney filmerna, enligt mig så blir man aldrig för stor för dom. Oftast är det jag som vill se filmen om de kommit ut en ny, barnen bara" men mamma" 😀
Har svårt att välja ut en favorit då det finna så många bra! Önskar dej en fin dag

Svar: jag tror nog att jag aldrig kommer att sluta se på disney, det är något jag växt upp med!! Och alla filmer är ju så fina! Hoppas du också hade en fin dag! Kram! :)
Felicias mode

Johanna Utterberg

Underbart inlägg, älskar Lilla Sjöjungfrun! :) Man blir aldrig för gammal för Disney!

Svar: Håller med dig till 100%, disney finns i mitt blod haha! :)
Felicias mode

Danielas Dagbok

åååh, Kim Possible och Rasten :D Nostalgi på hög nivå!