ÅRETS PEPPARKAKSBOLLAR - recpet

Att baka är något som förknippas med julen och kryddor så som kanel, saffran och kardemumma är i centrum. Man blir dock lite begränsad när man inte har en ugn i sitt hushåll. Jag har så många idéer och recept jag vill prova på, men självklart är det ugnen jag saknar. MEN, häromdagen testade jag på ett recept som jag blev supernöjd med också måste dela med mig av. Du som älskar smaken av pepparkakor, detta är det du mumsar på i juletider. Och det bästa med detta recept är att det innehåller inge raffinerat socker. 
 
Mina damer och herrar, låt mig presentera pepparkaksbollar i raw food-style!! 
 
 
Herrejösses vad goda de blev! Jag är så glad att jag provade detta recept, kommer självklart att göra en till omgång nästa vecka!!!
 
Det du behöver till 8 st pepparkaksbollar är:
 
1 dl cashewnötter
10 st urkärnade färsta dadlar
1 dl havregryn
½ tsk kanel
½ tsk malen ingefära
½ tsk kardemumma
½ tsk malen nejlika
 
Mixa sedan ihop alla ingredienser i en mixer och rulla dem sedan till små bollar.
 
OBS!!! Om du vill göra det mera festligt så kan du rulla dem i krossade pepparkakssmulor. Jag hade lite pepparkakor över från förra året så tyckte det passade perfekt. Annars kan du rulla dem i vad du vill och behagar, t.ex. kokosflingor är ju en bra kombination! 
 
 
Förra året gjorde jag också en variant av pepparkaksbollar. Så om du är ute efter en variant med mandelmassa som bas KLICKA HÄR för att komma till det receptet. Även de var supergoda! (jag älskar verkligen kanel, det är det bästa med julen) 
dadlar - julbak - juletider - julgodis - julrecept - pepparkaka - pepparkaksbollar - raw food - recept
10
Anonym

gud va mysigt me lite bakning ! nouw.com/photobyvicki

Fideli

Vad gott det ser ut! Kanske man skulle testa 😍 Kul med något annat

Lindansarmama

Ser väldigt goda ut, även de andra du tipsade om.
Är ett stort fan av kanel och mandelmassa 😃

Lindansarmama

Ser väldigt goda ut, även de andra du tipsade om.
Är ett stort fan av kanel och mandelmassa 😃

Anna Holm

Åh, vad gott, tack för tipset!

Suppis

Mums! Detta måste jag verkligen smaka!

ajlimullersandvik.blogg.se

men åh, så trevligt!! Aldrig testat något liknande, men blev sugen nu!

Svar: Kan varmt rekommendera dem!!! Perfekt på julbordet!
Hemma Hos Felicia

Jenni

Dehär ska jag testa, kanske att bjuda på på lillajul !:D

Svar: Jaaaa men det är ju perfekt!!!
Hemma Hos Felicia

Film&serier bloggen

Ser ju jättegott ut det där, måste testa att göra själv tror jag!

Svar: hoppas du testar dem! De var så goda! :)
Hemma Hos Felicia

Bunny Therése

Oh det här ska jag verkligen prova ^^

Svar: oh ja!! det tycker jag att du ska göra! :)
Hemma Hos Felicia