MY TO-READ LIST

Idag tänkte jag att vi skulle ta en titt i min "To-read list", den fylls på regelbundet och jag har insett att jag älskar att scrolla igenom utbudet av böcker på bland annat Goodreads eller Adlibris. Iallafall så har jag tagit fram sju böcker som jag nyligen lagt till i min lista, böcker av lite blandade teman som jag vill läsa. Jag ser nu att sommaren kommer att bli fylld av otroligt bra läsning. Jag kommer nog att bo på biblioteket tror jag. Vilken tur att jag har biblioteket precis utanför dörren. Vilken lyx.
 
Här hittar ni nu sju böcker som jag vill läsa i sommar: 
 
 
1. Rökridå - Krysten Ritter
Jag blev i eld och lågor när jag upptäckte att Krysten Ritter (som spelar Jessica Jones) skrivit en roman. Jag älskar när mina favoriter skriver böcker!!! 
 
"Tio år har gått sedan Abby Williams senast besökte sin hemstad. Hon har försökt lämna allt som hände där bakom sig. Nu bor hon i Chicago och har en framgångsrik karriär som miljörättsjurist. Men ett rättsfall tvingar henne att återvända till den lilla staden Barrens i Indiana, och det dröjer inte länge förrän hon upptäcker oväntade kopplingar till en tio år gammal skandal, som kulminerade i att tonårstjejen Kaycee Mitchell försvann. Men i sina försök att ta reda på vad som egentligen hände med Kaycee börjar Abby tvivla på sina egna minnen. Vad är sant och vad är inte? Och när hon snubblar över en ännu värre hemlighet en obehagligt väletablerad företeelse som kallas Tävlingen går det upp för henne att det i det lilla samhället gömmer sig ett mörker som är större än någon tidigare anat.Den talangfulla skådespelaren Krysten Ritter bjuder på en oerhört välskriven och fängslande bladvändare, perfekt för alla spänningsälskare!"
 
2. Let me lie - Clare Mackintosh
Författaren bakom Jag ser dig och Jag lät dig gå, jag har läst båda och är nu sugen på hennes senaste roman!!
 
"The police say it was suicide.Anna says it was murder.They're both wrong.One year ago, Caroline Johnson chose to end her life brutally: a shocking suicide planned to match that of her husband just months before. Their daughter, Anna, has struggled to come to terms with their loss ever since.Now with a young baby of her own, Anna misses her mother more than ever and starts to ask questions about her parents' deaths. But by digging up the past, is she putting her future in danger? Sometimes it's safer to let things lie . . . "
 
3. En annan Alice - Liane Moriarty
Ni känner självklart igen Big little lies. Lianes roman En annan Alice verkar riktigt bra och jag är så spänd på att få läsa den. 
 
"Alice Love vaknar upp på golvet på gymmet och förstår inte vad hon gör där. Hon avskyr ju att träna! Hon får veta att hon slagit i huvudet och tuppat av, och blir hjälpt till sjukhuset. Alice som nyligen fått veta att hon är gravid med sitt första barn ber oroligt läkaren se efter att allt är som det ska. Hon möts av förvåning. Alice är inte alls gravid, påstår läkaren. Däremot måste hon ha fått barn tidigare – hon har tydliga ärr efter ett kejsarsnitt på magen. Långsamt inser Alice att något är fel. Långsamt inser hon att smällen mot huvudet har fått henne att glömma ett helt årtionde."
 
4. Puddin' - Julie Murphy 
Fortsättningen på Dumplin'. Älskade budskapet i boken och är nu så taggad på att ta reda på vad som händer härnäst! 
 
"Millie Michalchuk has gone to fat camp every year since she was a little girl. Not this year. This year she has new plans to chase her secret dream of being a newscaster-and to kiss the boy she's crushing on.Callie Reyes is the pretty girl who is next in line for dance team captain and has the popular boyfriend. But when it comes to other girls, she's more frenemy than friend.When circumstances bring the girls together over the course of a semester, they surprise everyone (especially themselves) by realizing that they might have more in common than they ever imagined."
 
5. Inlandet - Elin Willows
Blev riktigt taggad på denna bok när jag läste om författaren på Ratata.fi. 
 
"En ung kvinna från Stockholm fyttar till sin pojkväns hemort, ett litet samhälle i Norrlands inland, Platsen kallad. Men relationen tar slut redan innan de hunnit fram. Hon tar ett jobb på en mataffär och blir kvar på orten av skäl hon själv inte riktigt begriper. Sakta men säkert arbetar hon sig in i platsen, och låter den arbeta sig in i henne. Det nya samhället har andra, okända koder. Här lämnar man dörren olåst, super på Hotellet på lördagarna, kör bil på isen. Hur blir man en del av något nytt?"
 
6. Bara du - Ninni Schulman
Jag har tidigare inte riktigt varit så förtjust i hennes böcker men är nu tvungen att ge denna en chans. Den verkar superspännande!
 

"Pål arbetar som spärrvakt i Stockholms tunnelbana. Efter några tunga år är han redo att möta kärleken igen. Iris är frilansande formgivare och lever singelliv med alla dejtingappar ett klick bort. Men hon är trött på ensamheten och har länge letat efter den perfekte mannen, han som älskar henne på riktigt och inte lämnar henne hur besvärlig hon än är. Till slut hittar de varandra. Pål är alldeles underbar och ibland får Iris nästan för sig att han känner henne bättre än hon själv gör. Han verkar alltid veta precis vad hon behöver. De tillbringar alltmer tid tillsammans och försakar allt annat. Till slut börjar vännerna undra om allt verkligen är som det ska. Det är det inte. I själva verket är de på väg mot en katastrof."

 

7. Jag fann dig - Lisa Jewell 

Jag hade lagt till den engelska versionen av denna bok i min to-read list men hittade den nu på svenska. 

"I East Yorkshire hittar den ensamstående mamman Alice en man på stranden utanför hennes hus. Han har inget namn, ingen jacka och ingen aning om hur han kommit dit. Utan att tänka sig för ordentligt bjuder hon in honom till sitt hem. I Surrey inser tjugoettåriga Lily att hennes man har försvunnit. De har endast varit gifta i tre veckor och när han en dag inte kommer hem från jobbet känner hon sig fast i ett nytt land där hon inte känner någon. Och när hon inte tror att något kan bli värre meddelar polisen henne att hennes man aldrig ens har existerat. Två kvinnor, en man utan minne och tjugo år av hemligheter står i centrum av Lisa Jewells nya roman. En gripande bladvändare som är minst lika nervkittlande som hennes senaste bok Flickorna i parken."

Julie Murphy - Liane Moriarty - Ninni Schulman - adlibris - boktips - clare mackintosh - elin willows - goodreads.com - krysten ritter - lisa jewell - puddin'