Nya och gamla rutiner

Tiden går fort och jag kan knappt fatta att jag varit hemma i Finland i en månad redan. Jag har försökt maxa mina veckor med massa roliga aktiviteter så tiden bara springer iväg. Med en flytt till ett annat land eller annan stad så innebär det att rutiner förändras, de kanske ersätt med nya eller helt glöms bort. Jag har funderat lite på det här och insett att mina rutiner har förändrats när jag flyttade hem. Jag har sammanfattat dem i saker jag har slutat med samt saker jag har börjat göra: 
 
Saker jag har slutat med:
 
1. Morgonpromenader
Jag har bytt ut mina morgonpromenader före frukost till en promenad efter frukost istället. Min kropp behöver energi innan jag motionerar eller tränar. Jag märker att jag också har mera energi under dagen när jag äter frukost innan promenaden. Jag försöker promenera så mycket jag bara kan i Larsmos skogar, jag njuter fortfarande av naturen lika mycket som förut! 
 
2. Yoghurt till frukost
Nu har jag äntligen bytt ut min yoghurtfrukost till havregrynsgröt. Jag har ätit yoghurt till frukost i tre hela år och nu har jag hittat förkärleken till havregrynsgröt. Ända sedan jag kom hem till Finland har jag ätit gröt till frukost, med banan, varierande bär och solrosfrön. Ibland strör jag även lite hampafrön på också. För mig har toppingen varit viktigast, det är den som ska gör min frukost näringsrik! 
 
3. Äta kött
Efter min tid på Österåsen (där det serverades vegetarisk mat varje dag) så har jag beslutat att utesluta rött kött från min kost. På min praktik fick jag känna efter hur min kropp mår av den vegetariska kosten och jag kände hur glad och positiv jag blev. Och jag kan vara mycket mer kreativ i min matlagning när det kommer till vegetarisk mat! 
 
4. Oroa mig för ekonomin
Det var en tid i Umeå när jag gick runt och oroade mig över hur ekonomin skulle gå igenom. Mitt studiestöd täckte inte hyran och jag gick minus 200 euro varje månad. Nu när jag tittar tillbaka på situationen inser jag ju att det gick bra, det var inget att oroa sig över, så nu har jag valt att inte stressa upp mig över ekonomin. Som sagt, det kommer att lösa sig.
 
 
Saker jag har börjat göra:
 
1. Umgås med vänner
Nu har jag byggt upp mitt sociala liv igen, jag försöker umgås med vänner så mycket jag bara kan. Att tacka nej till en fika är inget jag gör i dagsläget. Jag hälsar på syster regelbundet och jag har även byggt upp relationen med min barndomskompis. Det känns så underbart att se hur relationen till mina vänner växer för varje dag! ♥
 
2. Styrketräna
Jag har försökt få in lite mer än bara cardio i min vardag. Styrketräning är inget jag föredrar men jag har nu försökt få in lite styrka 1 gång i veckan. Jag är lika stolt varje gång det blir av, det känns alltid lite motigt innan jag sätter igång men efter ett tag så är det ändå rätt kul. Jag jobbar på det, jag tar det i lugn takt! 
 
3. Fokusera på det positiva hos andra människor
Jag har lagt märke till att när jag tänker negativa tankar om andra människor eller klagar på andra människors beteende så blir även jag negativ. Jag läste precis Josefin Dahlbergs inlägg om "Hate is heavy-let it go" och det var nästan som att hon hade skrivit ner mina tankar. Därför har jag valt att se det positiva hos andra människor, för det finns alltid något positivt hos alla! ♥ Ett citat som jag tyckte passade så bra in här: "Have only love in your heart for others. The more you see the good in them, the more you will establish good in yourself..."
 
4. Finslipa mina finskakunskaper
Efter 3 år i Sverige är min finska rätt så dållig. Men efter en månad i Finland inser jag att allt inte är förlorat. Det svåraste är nog att prata finska, men någon fras kan jag nog få ur mig. Jag jobbar vidare på detta! 
 
 
frukost - lista - morgonpromenad - rutiner - styrketräning - vegetarian
6
Gime

HEJ :) vilken fin blogg du har!

Jag är ganska ny här på blogg.se.

kolla gärna in min blogg :) kram!

http://ggiimmee.blogg.se/

torres

Härligt inlägg, heja dig!

Wifeey

wooow så duktig du är

Svar: åh tack Sandra!
Hemma Hos Felicia

enna

Vill så sluta äta kött men har ännu inte kommit så långt. Dock äter jag inte kött i stora mängder eller ofta, vilket jag är stolt över. Hoppas du får en trevlig onsdag!

Svar: Du, det är en bra början. Man kan inte gå all in på en gång! Tack desamma fina du! :)
Hemma Hos Felicia

Liselotte Johansson

Tänkvärt. Bra inlägg. Jag ska visa min dotter Josefine Dahlbergs inlägg. Ha en fin dag.

Svar: åh, ja det tycker jag att du ska göra!! :D Kram!
Hemma Hos Felicia

Ida

Jag skulle aldrig orka promenera innan frukost! Vad är Österåsen? Underbara bilder 😀

Svar: Österåsen är ett hälsohem i Sollefteå där jag gjorde min praktik i vår ✨👌
Hemma Hos Felicia