Lunch i Stockholm

Jag tycker att det är spännande, roligt och intressant att utforska städer man inte besökt tidigare. Speciellt när det kommer till mat. Innan en resa gör jag en liten research på vad just den staden har att erbjuda, läser igenom lite reviews och söker fram restauranger och caféer som kan vara värt att besöka. 
 
Idag tänkte jag tipsa er om tre lunchrestauranger jag besökte under vår Stockholmsresa. Tre plaster jag tycker att ni kan ge en chans nästa gång ni har vägarna förbi Stockholm. 
 

 
Matgatan 22
Stora nygatan 22
 
 
Denna restaurang sprang vi nästan förbi när vi sökte upp ett lunchställe i Gamla stan. Jag tyckte att det lät mysigt och de hade ett bra urval av maträtter så vi slank in och satte oss ner vid ett bord. Rstaurangen var liten och mysig, enkel och stilren inredning och de erbjud även veganska alternativ. Sånt gillar vi! 
 
Jag provade på deras falafel i pitabröd. Wow, den var god. Kanske lite för mycket yoghurtsås för min del men god var den ändå! 
 
Mamma tog in deras mozarellasallad
 
 
 
Man kunde sitta utomhus samt uppe på andra våningen. Vi bänkade oss där eftersom att det inte var så mycket kunder när vi valde att äta. Supermysigt ställe! 
 

 
LETT
Regeringsgatan 65
 
 
När vi var inne i Vasastan så valde vi att prova på LETT, en lunchrestaurang där de erbjuder goda sallader, bowls, smoothies och wraps. Man kunde även göra en egen sallad genom att välja mellan flera komponenter. Det konceptet gillar jag. 
 
 
Jag valde en sallad med grönpesto, hummus, sötpotatis och falafel. Bästa kombinationen. Och ja, jag älskar falafel om någon undrar. Jag skulle kunna leva på det resten av mitt liv haha. Och den var riktigt mättande och god!
Inredningen var riktigt fin och hemtrevlig. Jag gillade alla gröna växter, det gjorde att man fick en mer hemtrevlig känsla!
 

 
Mahalo
Hornsgatan 61
 
 
Jag hade sett framemot att äta lunch på Mahalo. Tidigare så har jag fått höra att jag måste testa detta café, det är precis i min smak. Så självklart så ville jag få in det i vårt schema. Även Mahalo har en unik och härlig inredning. I love it!
 
Jag hade spanat in deras acai bowl, så det var ett solklart val att jag skulle ta in den. Toppingen består av jordnötssmör, banan, blåbär och lite homemade granola. Jag blev inte besviken. Den var så mättande och god. 5/5. De erbjuder även sallader och toasts. Mamma tog deras glasnudelsallad med tofu. Den var också god! 
 
 
Har ni någon favoritlunchrestaurang i Stockholm? 
22 matgatan - Falafel - LETT - acai bowl - gamla stan - hummus - jordnötssmör - lunch - mahalo - mozarellasallad - pitabröd - stockholm - vasastan
3
Kaffestund

Mycket vitt där. Fast också orange bord. Orange ska tydligen få oss att vilja äta mer. Bra inlägg och fina bilder, tack!

Emma Engström

Åhh jag har varit så sugen på att åka till Stockholm länge nu, och detta låter inte tokigt! :D <3

Svar: nej verkligen inte! :D
Hemma Hos Felicia

Ida ☯ the sky under the sea

Kul inlägg! Mvh en som typ alltid äter på donken när jag äter ute i stockholm, haha. Kanske ska vidga mina vyer lite ^^

Svar: hahah, ja hoppas att du hittade något bra tips! :)
Hemma Hos Felicia