Den ultimata jullistan

Nu har det återigen blivit dags att fylla i en jullista. Denna hittade jag inne på Jennas blogg och Karolinas blogg.Fyll i den du också. Jag tror bestämt att jag fyllt i en liknande lista förra året och året före det så kika även in på dem också, alltid roligt att se tillbaka och se vad jag gillade då. 

Klicka här för att komma till min CHRISTMAS TAG och här för att komma till min XMAS TAG. 

 

Pepparkakor eller lussebullar? Pepparkakor all the way. Som sagt så smygstartade jag redan för någon vecka sedan med att köpa massa pepparkakor. Älskar verkligen pepparkakor. Och att baka dem!

Skumtomtar eller knäck? Skumtomtar, det måste väl vara nån svensk grej va? Tror inte att jag sett dem hemma i Finland. Har aldrig smakat dem men i år kommer jag göra det (det finns nämligen en i min chokladkalender). Jag är heller inte så förtjust i knäck, lite för sött och klibbigt för mig. 

Ischoklad eller marsipan? Om jag googlar ischoklad så kommer det upp knäck... Är det samma sak? Eller kanske det är choklad man fryser. Jag har då ingen aning. Jag lämnar denna fråga obesvarad.

Köttbullar eller prinskorvar? Mormors köttbullar. Det ska man äta VARJE jul, annars är julen inte fullbordad.

Julkorv eller julskinka? Julskinka, jag gillar verkligen inte korv. 

Lax eller sill? ÄLSKAR lax, ser verkligen framemot att komma hem på jul och äta massa god julmat! 

Sylta eller pastej? nej nej nej

 

Paradis eller Aladdin? Oj, jag minns aldrig vad det är för skillnad på de två. Vi köper alltid Fazers chokladaskar. 

Revbensspjäll eller lutfisk? Jag har aldrig smakat lutfisk, för sliskigt för mig. Vet inte heller om revbensspjäll är något jag äter på jul.

Glögg eller julmust? Inge glögg och julmust för mig, jag dricker massa julte istället. 

Rödbetsallad eller dopp i grytan? Jag gillar verkligen inte rödbetssallad och dopp i grytan är nog inget jag testat. 

Ris a la Malta eller gröt? Risgrynsgröt, åh ja! Med massa kanel och gott bröd till. Det är grejer det!

Hemma eller borta? Hemma! Absolut! 

Utomlands eller Finland? Finland, det är rätt så mysigt att fira julen med en massa snö. Man får kura ihop sig under en filt, dricka varmt och käka massa godis.

 

Ge eller få? Får väl erkänna att jag är så dålig på att köpa julklappar. Får lite småångest när det är dags för julklappshandel. Jag vill hitta "den perfekta julklappen" och verkligen göra mina nära och kära överlyckliga. Men det är ju sååå jobbigt att gå omkring och söka. 

Greveholm eller Sunes jul? Jag har faktiskt inte sett Mysteriet på Greveholm så får nog välja Sunes Jul, det är väldigt roande att titta på. 

Chokladkalender eller paketkalender? Hm, svårt val. Båda. Förra året hade mamma nämligen fixat ihop en paketkalender vilket var supermysigt. Men det är ju också gott att få äta lite choklad varje morgon.

Plastgran eller äkta? Plast. Jag tycker att det kan vara lite bökigt med en äkta, men doften av en äkta gran är verkligen uppiggande. 

Arne Weise eller Ernst? Arne helt klart! Han e ju tradition!

När vill du att första snön ska falla? Första december!

Har du haft en grön gräsmatta på julen? Det har jag faktiskt, det var ett år när vi inte hade någon snö på julafton!

När är det dags att pynta? Jag tänkte börja denna vecka, så inför första advent börjar det nog bli dags!

Kan du komma på något negativt med julen? Kanske kylan, jag fryser så lätt. Mina stackars fötter är konstant kalla när jag är ute, hur jag än försöker.

 

Favoritjulfilm? Polarexpressen och Musse Pigg och hand vänner firar Jul!

Favoritjulkalender? Julens hjältar

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Efter julafton så är jag nog redo för sommaren haha. Nej, men iallafall så tröttnar jag att lyssna på julmusik. Men julmat skulle jag nog kunna äta nån vecka till.

När öppnar du dina julklappar? Efter Kalle Anka! 

Favoritjuldoft? Kanel och pepparkaka!

Vad framkallar mest julstämning? Julmusik och alla härliga julprydnader i butikerna. 

Vad är viktigast med julen? Att jag får spendera den med familjen. Därför är jag så less när jag har en tenta den 22 december och kan först åka hem den 23:de. Men jag kommer mig iallafall hem lagom till jul.

Kålrotslåda eller morotslåda? Inga lådor för mig under jul.

Julkyrkan eller Kalle Ankas Jul? Kalle Ankas Jul, det är en tradition. 

Christmas tag - Julafton - christmas - inspiration - jullista - tumblr - vinter
2
Ine

Du borde testa lutfisk. De ser äckligt ut. Men kombinationen av potatis , vitsås , lutfisk , ärtor och massa peppar . Alltså de. E gott . Jag lovar 😍 vi börjar äta lutfisk på lillajul redan i min familj.

Ine

Du borde testa lutfisk. De ser äckligt ut. Men kombinationen av potatis , vitsås , lutfisk , ärtor och massa peppar . Alltså de. E gott . Jag lovar 😍 vi börjar äta lutfisk på lillajul redan i min familj.